Terveydenhoitajien käsityksiä epäsäännöllisen päivärytmin vaikutuksesta leikki-ikäisen lapsen hyvinvointiin
Pentikäinen, Tuija (2009)
Pentikäinen, Tuija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169383
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata terveydenhoitajien kokemuksia epäsäännöllisen päivärytmin vaikutuksesta leikki-ikäisen lapsen hyvinvointiin. Tarkoituksena oli myös käsitellä vanhemmuuden merkitystä päivärytmin toteuttajana sekä lapsen hyvinvoinnin näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla lastenneuvolassa työskentelevät terveydenhoitajat voivat ohjata ja tukea lasta ja hänen perhettään päivärytmiin liittyvissä asioissa.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin yhden kaupungin alueella ja aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea pitkään lastenneuvolatyötä tehnyttä terveydenhoitajaa. Terveydenhoitajat valittiin kolmen eri neuvolapiirin alueelta. Haastattelut käytiin keskustelunomaisesti valituista aiheista. Jokainen haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin sana sanalta. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällön analyysia käyttäen.
Tuloksissa ilmeni terveydenhoitajien selvä huoli lapsiperheiden hyvinvoinnista. Perheiden elämä koettiin erittäin kiireiseksi ja vaativaksi, jolloin lapsen tarpeet jäivät osittain toteutumatta. Terveydenhoitajat kokivat vanhempien ongelmaksi työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen. Harrastukset koettiin kuitenkin perheiden keskuudessa erittäin tärkeiksi ja niistä pidettiin kiinni ajanpuutteesta huolimatta. Vanhemmat ujuttivat huomaamattaan omaa kiirettään lapsiinsa, jolloin levollisen joutenolon koettiin olevan vähissä.
Säännöllisen päivärytmin katsottiin olevan erittäin tärkeä lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin kannalta ja auttavan koko perhettä arjen rutiineista selviytymisessä. Terveydenhoitajat olivat kokeneita huomaamaan ongelmat perheissä jo varhaisessa vaiheessa ja ottivat asian puheeksi neuvolavastaanotolla. Keskusteluissa pyrittiin tuomaan esille lapsen näkökulmaa ja tavoitteena oli herättää vanhemmissa ajatuksia siitä, miten selkeän päivärytmin avulla perheen arkipäivään liittyviä ongelmia voitaisiin paremmin ehkäistä.
Tavoitteena on antaa varsinkin vastavalmistuneille terveydenhoitajille valmiuksia ottaa päivärytmiin liittyvät seikat esille neuvolavastaanotoilla. Jatkossa aihetta tulisi lähemmin tutkia lapsiperheiden näkökulmasta haastattelemalla perheitä päivärytmiin liittyvistä seikoista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin yhden kaupungin alueella ja aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea pitkään lastenneuvolatyötä tehnyttä terveydenhoitajaa. Terveydenhoitajat valittiin kolmen eri neuvolapiirin alueelta. Haastattelut käytiin keskustelunomaisesti valituista aiheista. Jokainen haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin sana sanalta. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällön analyysia käyttäen.
Tuloksissa ilmeni terveydenhoitajien selvä huoli lapsiperheiden hyvinvoinnista. Perheiden elämä koettiin erittäin kiireiseksi ja vaativaksi, jolloin lapsen tarpeet jäivät osittain toteutumatta. Terveydenhoitajat kokivat vanhempien ongelmaksi työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen. Harrastukset koettiin kuitenkin perheiden keskuudessa erittäin tärkeiksi ja niistä pidettiin kiinni ajanpuutteesta huolimatta. Vanhemmat ujuttivat huomaamattaan omaa kiirettään lapsiinsa, jolloin levollisen joutenolon koettiin olevan vähissä.
Säännöllisen päivärytmin katsottiin olevan erittäin tärkeä lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin kannalta ja auttavan koko perhettä arjen rutiineista selviytymisessä. Terveydenhoitajat olivat kokeneita huomaamaan ongelmat perheissä jo varhaisessa vaiheessa ja ottivat asian puheeksi neuvolavastaanotolla. Keskusteluissa pyrittiin tuomaan esille lapsen näkökulmaa ja tavoitteena oli herättää vanhemmissa ajatuksia siitä, miten selkeän päivärytmin avulla perheen arkipäivään liittyviä ongelmia voitaisiin paremmin ehkäistä.
Tavoitteena on antaa varsinkin vastavalmistuneille terveydenhoitajille valmiuksia ottaa päivärytmiin liittyvät seikat esille neuvolavastaanotoilla. Jatkossa aihetta tulisi lähemmin tutkia lapsiperheiden näkökulmasta haastattelemalla perheitä päivärytmiin liittyvistä seikoista.