Potentiaalisen asiakkaan hankinnan haasteita ja mahdollisuuksia Tampereen Seudun Osuuspankissa
Ylikorpi, Niko (2010)
Ylikorpi, Niko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149333
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyö tehtiin Tampereen Seudun Osuuspankin toimeksiannosta. Yksi yrityksen tärkeistä tulevaisuuden tavoitteista on saada lisää uusia keskittäjäasiakkaita. Keskittäjä-asiakkaalla tarkoitetaan asiakasta, joka keskittää pankki- ja vakuutusasiansa yhteen pal-veluntarjoajaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimintamalleja tehostamaan uus-asiakashankintaa tulevaisuudessa.
Aihetta lähestyttiin tutkimuksen näkökulmasta ja kysely suoritettiin toimihenkilöille suoritettavana sähköpostikirjeenä kesällä 2009. Kyselylomake lähetettiin 180 henkilölle ja määräaikaan mennessä kyselyyn vastasi 22 asiakasrajapinnassa työskentelevää toimi-henkilöä. Vastausprosentti oli 12,2 %. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kaksisivuista, eri aihepiireihin jaettua kyselylomaketta. Lomakkeen eri aihepiireihin etsittiin teo-riapohjaa muun muassa finanssialaa ja asiakaspalvelua käsittelevästä kirjallisuudesta. Selkeät linjaukset aihevalinnoista auttoivat kokoamaan työhön johdonmukaisen teorian, joka vastaa työn toimeksiantoa.
Selvityksellä saavutettiin paljon toivottua tietoa yritykselle toimihenkilöiden mielipiteistä keskittämisetuja kohtaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että keskittämisedut tunnetaan yrityksessä hyvin. Kyselyyn vastanneiden mielestä edut osataan tuoda riittävän hyvin esiin asiakaskohtaamisissa. Omistajajäsenyys ja keskittämisedut koettiin selkeästi te-hokkaimmaksi kilpailukeinoksi uusasiakashankinnassa.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin löytämään joitakin kehittämisehdotuksia tehostamaan asiakashankintaa. Tuloksia voidaan käyttää apuna myös tulevaisuudessa keskittä-misasiakkuuksien edelleen kehittämisessä.
Opinnäytetyö tehtiin Tampereen Seudun Osuuspankin toimeksiannosta. Yksi yrityksen tärkeistä tulevaisuuden tavoitteista on saada lisää uusia keskittäjäasiakkaita. Keskittäjä-asiakkaalla tarkoitetaan asiakasta, joka keskittää pankki- ja vakuutusasiansa yhteen pal-veluntarjoajaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimintamalleja tehostamaan uus-asiakashankintaa tulevaisuudessa.
Aihetta lähestyttiin tutkimuksen näkökulmasta ja kysely suoritettiin toimihenkilöille suoritettavana sähköpostikirjeenä kesällä 2009. Kyselylomake lähetettiin 180 henkilölle ja määräaikaan mennessä kyselyyn vastasi 22 asiakasrajapinnassa työskentelevää toimi-henkilöä. Vastausprosentti oli 12,2 %. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kaksisivuista, eri aihepiireihin jaettua kyselylomaketta. Lomakkeen eri aihepiireihin etsittiin teo-riapohjaa muun muassa finanssialaa ja asiakaspalvelua käsittelevästä kirjallisuudesta. Selkeät linjaukset aihevalinnoista auttoivat kokoamaan työhön johdonmukaisen teorian, joka vastaa työn toimeksiantoa.
Selvityksellä saavutettiin paljon toivottua tietoa yritykselle toimihenkilöiden mielipiteistä keskittämisetuja kohtaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että keskittämisedut tunnetaan yrityksessä hyvin. Kyselyyn vastanneiden mielestä edut osataan tuoda riittävän hyvin esiin asiakaskohtaamisissa. Omistajajäsenyys ja keskittämisedut koettiin selkeästi te-hokkaimmaksi kilpailukeinoksi uusasiakashankinnassa.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin löytämään joitakin kehittämisehdotuksia tehostamaan asiakashankintaa. Tuloksia voidaan käyttää apuna myös tulevaisuudessa keskittä-misasiakkuuksien edelleen kehittämisessä.