Ylä-Karjala -lehden lukijatutkimus
Härkönen, Aki (2010)
Härkönen, Aki
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149273
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä Ylä-Karjala -lehden lukijat ovat lehden toimituksellisesta sisällöstä ja ilmoituksista sekä erilaisten aihepiirien käsittelymääristä. Myös lukijoiden lukutottumuksiin kiinnitettiin huomiota.
Ylä-Karjala on Nurmeksen ja Valtimon alueen paikallislehti, joka ilmestyy kolme kertaa viikossa. Lehden päätoimittaja on Pertti Meriläinen.
Teoriaosuudessa käsitellään nykypäivän mediakenttää ja paikallislehtiä, lukutottumuksien vaikutusta lehden lukemistapaan ja hyvän lehden rakentamisen keskeisiä tekijöitä.
Tutkimusmenetelmänä lukijatutkimuksessa oli kirjekysely. Tiedot kerättiin postittamalla kyselylomake otokseen kuuluville henkilöille. Kyselyyn vastasi yhteensä 159 henkilöä.
Tuloksien perusteella on pääteltävissä, että Ylä-Karjala -lehden lukijat ovat pääosin tyytyväisiä lehteen. Lehti koetaan läheiseksi ja sen jutut ovat lukijoille tärkeitä. Ylä-Karjala toimii myös kotiseututiedon lähteenä muualle muuttaneille tilaajille.
Tulokset ovat positiivisia ja ne ovat hyödynnettävissä lehteä kehitettäessä ja sisältöä suunniteltaessa. Tutkimustuloksista on hyötyä myös ilmoituksia myytäessä, koska mainostajat voivat tulosten perusteella kohdistaa ilmoituksensa tarkemmin halutulle kohderyhmälle.
Ylä-Karjala on Nurmeksen ja Valtimon alueen paikallislehti, joka ilmestyy kolme kertaa viikossa. Lehden päätoimittaja on Pertti Meriläinen.
Teoriaosuudessa käsitellään nykypäivän mediakenttää ja paikallislehtiä, lukutottumuksien vaikutusta lehden lukemistapaan ja hyvän lehden rakentamisen keskeisiä tekijöitä.
Tutkimusmenetelmänä lukijatutkimuksessa oli kirjekysely. Tiedot kerättiin postittamalla kyselylomake otokseen kuuluville henkilöille. Kyselyyn vastasi yhteensä 159 henkilöä.
Tuloksien perusteella on pääteltävissä, että Ylä-Karjala -lehden lukijat ovat pääosin tyytyväisiä lehteen. Lehti koetaan läheiseksi ja sen jutut ovat lukijoille tärkeitä. Ylä-Karjala toimii myös kotiseututiedon lähteenä muualle muuttaneille tilaajille.
Tulokset ovat positiivisia ja ne ovat hyödynnettävissä lehteä kehitettäessä ja sisältöä suunniteltaessa. Tutkimustuloksista on hyötyä myös ilmoituksia myytäessä, koska mainostajat voivat tulosten perusteella kohdistaa ilmoituksensa tarkemmin halutulle kohderyhmälle.