Kainuun yksin- ja yhteishuoltajat ry: asiakastyytyväisyystutkimus ja jäsenrekisterin koonti
Kähkönen, Riikka (2010)
Kähkönen, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149266
Tiivistelmä
Kainuun yksin- ja yhteishuoltajat ry:lle päätettiin tehdä asiakastyytyväisyystutkimus ja jäsenrekisterin koonti. Tutkimukset toteutettiin keväällä 2010. Tutkimuksella haluttiin selvittää jäsenten tyytyväisyys yhdistyksen toimintaan ja sen palveluihin. Teoriataustan asiakastyytyväisyystutkimukselle loi Kainuun yksin- ja yhteishuoltajat ry:n historia, yhdistystoiminnan laatu, viestintä ja henkilötietolaki.
Tutkimukset suoritettiin erillisinä kyselyinä Internetissä toimivan Digium Enterpisen -tutkimusohjelman avulla. Asiakastyytyväisyyskyselyn aihealueina olivat taustatiedot, olohuone toiminta, yhdistyksen vuosittaiset tapahtu-mat, retki ja virkistystoiminta, viestintä, jäsenedut ja yleisesti yhdistyksen hallituksen toiminta. Jäsenrekisteri-kyselyssä kysyttiin jäsenen yhteystiedot ja tietoja jäsenten lapsista. Kyselyt lähetettiin sähköisesti 72 jäsenelle, joista asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 27 jäsentä ja jäsenrekisterin koontia koskevaan kyselyyn 32 jäsentä. Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausprosentti oli 37,5. Vastaamisprosentti jäsenrekisteriä koskevassa kyselyssä oli 44,4.
Tutkimus osoitti, että Kainuun yksin- ja yhteishuoltajat ry:n toimintaan ollaan kohtalaisen tyytyväisiä kaikilla osa-alueilla. Kaikille vastanneille ei eri osa-alueiden tuntemus ollut kovin suurta, jonka vuoksi prosenttuaalinen vastausten määrä "en osaa sanoa" -vastauksiin oli kohtalaisen suuri.
Yhdistyksen hallitus tulee käyttämään asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksia tulevien toimintojen suunnittelus-sa. Tällä pyritään kehittämään yhdistyksen toimintaa ja palveluja asiakkailleen eli jäsenille.
Tutkimukset suoritettiin erillisinä kyselyinä Internetissä toimivan Digium Enterpisen -tutkimusohjelman avulla. Asiakastyytyväisyyskyselyn aihealueina olivat taustatiedot, olohuone toiminta, yhdistyksen vuosittaiset tapahtu-mat, retki ja virkistystoiminta, viestintä, jäsenedut ja yleisesti yhdistyksen hallituksen toiminta. Jäsenrekisteri-kyselyssä kysyttiin jäsenen yhteystiedot ja tietoja jäsenten lapsista. Kyselyt lähetettiin sähköisesti 72 jäsenelle, joista asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 27 jäsentä ja jäsenrekisterin koontia koskevaan kyselyyn 32 jäsentä. Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausprosentti oli 37,5. Vastaamisprosentti jäsenrekisteriä koskevassa kyselyssä oli 44,4.
Tutkimus osoitti, että Kainuun yksin- ja yhteishuoltajat ry:n toimintaan ollaan kohtalaisen tyytyväisiä kaikilla osa-alueilla. Kaikille vastanneille ei eri osa-alueiden tuntemus ollut kovin suurta, jonka vuoksi prosenttuaalinen vastausten määrä "en osaa sanoa" -vastauksiin oli kohtalaisen suuri.
Yhdistyksen hallitus tulee käyttämään asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksia tulevien toimintojen suunnittelus-sa. Tällä pyritään kehittämään yhdistyksen toimintaa ja palveluja asiakkailleen eli jäsenille.