Yhdeksäsluokkalaisten tiedot sukupuolitaudeista ja niiden ehkäisystä : Artikkelin kirjoittaminen opinnäytetyön perusteella
Vitikka, Maarit; Uusi-hakala, Pipsa (2010)
Vitikka, Maarit
Uusi-hakala, Pipsa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139230
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiset tiedot yläkoulun yhdeksäsluokkalaisilla oppilailla on sukupuolitaudeista ja niiden ehkäisystä. Tarkoituksena oli myös selvittää tyttöjen ja poikien tiedon välisiä eroja sukupuolitaudeista ja niiden ehkäisystä. Tutkimuksessa kartoitettiin myös, millaista tietoa nuoret kaipasivat lisää sukupuolitauteihin liittyvistä asioista.
Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Vaasan Variskan ja Vöyrinkaupungin sekä Mustasaaren Keskuskoulun yläkoulun yhdeksäsluokkalaiset oppilaat. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa on strukturoituja kysymyksiä sekä yksi avoin kysymys. Yhteensä kontrolloituun kyselyyn vastasi 114 oppilasta. Aineisto analysoitiin tilastomatemaattisin menetelmin SPSS- ja Microsoft Excel- ohjelmia apuna käyttäen. Avoin kysymys analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että nuorten tiedot sukupuolitaudeista ja niiden ehkäisystä ovat vaihtelevat. Hyvin tiedettiin kysymykset, joissa tiedusteltiin ehkäisyä, vastuuta sekä tapaa, jolla sukupuolitaudit tarttuvat. Suurimmat puutteet nuorilla oli oireiden ja tutkituttamispaikan suhteen. Tuloksista voidaan myös todeta, että tytöillä oli paremmat tiedot sukupuolitaudeista kuin pojilla. Nuoret toivoivat lisää tietoa sukupuolitautien oireista, hoitamisesta, vastuusta sekä yleisyydestä.
Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Vaasan Variskan ja Vöyrinkaupungin sekä Mustasaaren Keskuskoulun yläkoulun yhdeksäsluokkalaiset oppilaat. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa on strukturoituja kysymyksiä sekä yksi avoin kysymys. Yhteensä kontrolloituun kyselyyn vastasi 114 oppilasta. Aineisto analysoitiin tilastomatemaattisin menetelmin SPSS- ja Microsoft Excel- ohjelmia apuna käyttäen. Avoin kysymys analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että nuorten tiedot sukupuolitaudeista ja niiden ehkäisystä ovat vaihtelevat. Hyvin tiedettiin kysymykset, joissa tiedusteltiin ehkäisyä, vastuuta sekä tapaa, jolla sukupuolitaudit tarttuvat. Suurimmat puutteet nuorilla oli oireiden ja tutkituttamispaikan suhteen. Tuloksista voidaan myös todeta, että tytöillä oli paremmat tiedot sukupuolitaudeista kuin pojilla. Nuoret toivoivat lisää tietoa sukupuolitautien oireista, hoitamisesta, vastuusta sekä yleisyydestä.