Blogit markkinointiviestinnän välineenä : Case Maybelline
Penttinen, Heli (2010)
Penttinen, Heli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139228
Tiivistelmä
Kosmetiikkabrändi Maybelline on tottunut olemaan alansa edelläkävijä markkinoinnissa. Yhdeksi osaksi vuoden 2009 strategiaa määriteltiinkin kansainvälisesti blogimarkkinointi. Suomessa blogien kautta kuluttajiin vaikuttaminen on uusi ajatus, eikä asiasta ole olemassa juurikaan ennakkotapauksia tai teoriapohjaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua viitekehykseen ja selvittää Maybellinen näkökulmasta, millaisia tuloksia blogimarkkinoinnilla voidaan saavuttaa.
Ensin työssä perehdyttiin Maybellinen taustoihin sekä blogien ominaisuuksiin. Tarkoituksena oli selvittää, miten Maybellinen brändifilosofiaan sopii blogimarkkinointi ja millaisen markkinointikanavan blogit voisivat tarjota Maybellinelle.
Viiteryhmään tutustumisessa on käytetty lähteinä Maybellinen omaa materiaalia, kirjallisuutta sekä blogeihin liittyviä tutkimuksia. Lisäksi tietoja kerättiin haastattelemalla blogikirjoittajia. Haastattelujen perusteella valittiin yksinkertaisin yhteistyömalli, jolla voitiin tutkia Maybellinen blogimarkkinoinnin mahdollisuuksia.
Yhteistyökokeilulla saavutettiin runsaasti näkyvyyttä blogeissa. Vaikka yhteistyön vaikutusta Maybellinen tuotteiden myyntiin oli lähes mahdotonta arvioida, blogikirjoitusten kommenttien perusteella kiinnostuksen Maybellinen tuotteisiin voitiin todeta kasvaneen. Yhteistyökokeilun perusteella voitiin myös erottaa useita tekijöitä, jotka vaikuttavat blogimarkkinoinnin onnistumiseen ja tätä kautta antaa kehitysehdotuksia tulevaa blogimarkkinointia varten.
Ensin työssä perehdyttiin Maybellinen taustoihin sekä blogien ominaisuuksiin. Tarkoituksena oli selvittää, miten Maybellinen brändifilosofiaan sopii blogimarkkinointi ja millaisen markkinointikanavan blogit voisivat tarjota Maybellinelle.
Viiteryhmään tutustumisessa on käytetty lähteinä Maybellinen omaa materiaalia, kirjallisuutta sekä blogeihin liittyviä tutkimuksia. Lisäksi tietoja kerättiin haastattelemalla blogikirjoittajia. Haastattelujen perusteella valittiin yksinkertaisin yhteistyömalli, jolla voitiin tutkia Maybellinen blogimarkkinoinnin mahdollisuuksia.
Yhteistyökokeilulla saavutettiin runsaasti näkyvyyttä blogeissa. Vaikka yhteistyön vaikutusta Maybellinen tuotteiden myyntiin oli lähes mahdotonta arvioida, blogikirjoitusten kommenttien perusteella kiinnostuksen Maybellinen tuotteisiin voitiin todeta kasvaneen. Yhteistyökokeilun perusteella voitiin myös erottaa useita tekijöitä, jotka vaikuttavat blogimarkkinoinnin onnistumiseen ja tätä kautta antaa kehitysehdotuksia tulevaa blogimarkkinointia varten.