Pipefest hip hop -festivaalin markkinointiviestintä
Kallio, Timo (2010)
Kallio, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139179
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli Pipefest hip hop -festivaalien markkinointiviestinnän toteuttaminen. Olin ollut kävijänä tapahtumassa vuodesta 2003 lähtien, ja aloitettuani opinnot digitaalisen äänen ja kaupallisen musiikin suuntautumisvaihtoehdon linjalla, kiinnostuin tapahtuma- ja festivaalijärjestämisestä. Tutustuin tapahtumaa järjestävään tahoon ja aloin työstää Pipefestin markkinointiviestintää.
Opintoihini kuuluneella tapahtumatuotannon kurssilla sain paljon oppia tapahtumatuotannosta toimiessani kurssilla järjestetyn pienoisfestivaalin tapahtumavastaavana. Läpikäymällä edellisten vuosien Pipefestien markkinointiviestinnän raportteja ja keskustelemalla organisaation jäsenten kanssa, muodostin kuvan työtehtävistä, tavoitteista ja taidoista, joita tarvitsisin tapahtuman tekemisen aikana.
Työtehtävinäni Pipefest 2009 -tapahtumassa oli toteuttaa tapahtuman markkinointia internetissä, sekä printtimediaa ja radiota hyväksikäyttäen. Lisäksi vastasin festivaalin faneista muodostuvan street team -verkoston rekrytoinnista, ylläpitämisestä ja ennakkolippujen myynnistä. Tutkin ja käytin mahdollisimman tehokkaasti hyväksi erilaisten internetyhteisöjen palveluita festivaalin markkinoinnissa. Osallistuin myös markkinointisuunnitelman tekoon, sekä tapahtuman promotointiin muissa tapahtumissa.
Opintoihini kuuluneella tapahtumatuotannon kurssilla sain paljon oppia tapahtumatuotannosta toimiessani kurssilla järjestetyn pienoisfestivaalin tapahtumavastaavana. Läpikäymällä edellisten vuosien Pipefestien markkinointiviestinnän raportteja ja keskustelemalla organisaation jäsenten kanssa, muodostin kuvan työtehtävistä, tavoitteista ja taidoista, joita tarvitsisin tapahtuman tekemisen aikana.
Työtehtävinäni Pipefest 2009 -tapahtumassa oli toteuttaa tapahtuman markkinointia internetissä, sekä printtimediaa ja radiota hyväksikäyttäen. Lisäksi vastasin festivaalin faneista muodostuvan street team -verkoston rekrytoinnista, ylläpitämisestä ja ennakkolippujen myynnistä. Tutkin ja käytin mahdollisimman tehokkaasti hyväksi erilaisten internetyhteisöjen palveluita festivaalin markkinoinnissa. Osallistuin myös markkinointisuunnitelman tekoon, sekä tapahtuman promotointiin muissa tapahtumissa.