Asiakastyytyväisyys Kouvolan oppisopimuskoulutuksen toimintaan
Villman, Irina (2010)
Villman, Irina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129118
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Kouvolan oppisopimuskoulutuksen asiakastyytyväisyyttä sekä sitä, miten mahdolliset tyytymättömyyden kohteet voi tyydyttää oppisopimustoimiston, oppilaitoksen ja työpaikan puolelta. Tyytyväisyyttä selvitetään yksityiskohtaisesti oppisopimustoimiston palvelun laadusta, työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta ja oppilaitoksessa järjestettävästä teoriakoulutuksesta. Myös mahdollisia mielipide-eroja oppisopimuskoulutuksen toiminnasta työpaikkakouluttajien ja opiskelijoiden välillä on tarkoitus selvittä tällä tutkimuksella.
Asiakastyytyväisyyttä selvitettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyn suurin osan kysymyksissä käytettiin 5-portaista asteikkoa ja vastausten tulkinnassa käytettiin saatettua keskiarvoa. Kysely suoritettiin Kouvolan oppisopimustoimistossa 5-15.6.2009 postitse. Kyselyn vastausprosentti oli 22.
Oppisopimustoimiston palvelun laadun arvioissa nousivat parhaaksi palveluvalmius, henkilöstön tavoitettavuus, asiakkaan edun huomioiminen, palvelun nopeus ja asian-tuntevuus. Erityisesti henkilöstön ystävällisyys ja kohteliaisuus tekevät käynnin oppisopimustoimistossa miellyttäväksi. Päällimmäiset ongelmat ovat tiedonsaanti, oppisopimuskoulutusta koskeva materiaali, tietojen ajantasaisuus ja ohjeiden laatu. Tutki-muksessa paljastui myös yhteydenpidon puutteellisuus oppisopimustoimiston ja työpaikan välillä. Oppisopimustoimiston toimintaympäristön suhteen asiakkaat odottivat paljon vain oppisopimustoimiston www–sivujen toiminnasta, joiden käytön vaikeus näkyi arvioinnissa. Tietopuolisessa koulutuksessa parhaana pidettiin oppimisympäristöön liittyviä asioita, opettajien pätevyyttä ja tietojen ajankohtaisuutta. Toisaalta, on otettavaa huomioon opetuksen laatuun ja yhteydenpitoon opettajien ja työpaikan välillä. Työssäoppimisessä parhaana pidettiin opiskelijan mahdollisuutta tehdä HOPS:n kuuluvia töitä, kehityskeskustelujen mahdollisuutta ja palautteen saamista. Mutta työpaikkakouluttajan tukea ja osallistumista työssäoppimisen suunnitteluun olisi parannettava. Tutkimuksessa työpaikkakouluttajien ja opiskelijoiden arvioinnissa on pääosin samankaltaisuus, paitsi työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen liittyvissä seikoissa, joista näkyy työpaikkakouluttajien positiivisempi näkemys asiasta.
Asiakastyytyväisyyttä selvitettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyn suurin osan kysymyksissä käytettiin 5-portaista asteikkoa ja vastausten tulkinnassa käytettiin saatettua keskiarvoa. Kysely suoritettiin Kouvolan oppisopimustoimistossa 5-15.6.2009 postitse. Kyselyn vastausprosentti oli 22.
Oppisopimustoimiston palvelun laadun arvioissa nousivat parhaaksi palveluvalmius, henkilöstön tavoitettavuus, asiakkaan edun huomioiminen, palvelun nopeus ja asian-tuntevuus. Erityisesti henkilöstön ystävällisyys ja kohteliaisuus tekevät käynnin oppisopimustoimistossa miellyttäväksi. Päällimmäiset ongelmat ovat tiedonsaanti, oppisopimuskoulutusta koskeva materiaali, tietojen ajantasaisuus ja ohjeiden laatu. Tutki-muksessa paljastui myös yhteydenpidon puutteellisuus oppisopimustoimiston ja työpaikan välillä. Oppisopimustoimiston toimintaympäristön suhteen asiakkaat odottivat paljon vain oppisopimustoimiston www–sivujen toiminnasta, joiden käytön vaikeus näkyi arvioinnissa. Tietopuolisessa koulutuksessa parhaana pidettiin oppimisympäristöön liittyviä asioita, opettajien pätevyyttä ja tietojen ajankohtaisuutta. Toisaalta, on otettavaa huomioon opetuksen laatuun ja yhteydenpitoon opettajien ja työpaikan välillä. Työssäoppimisessä parhaana pidettiin opiskelijan mahdollisuutta tehdä HOPS:n kuuluvia töitä, kehityskeskustelujen mahdollisuutta ja palautteen saamista. Mutta työpaikkakouluttajan tukea ja osallistumista työssäoppimisen suunnitteluun olisi parannettava. Tutkimuksessa työpaikkakouluttajien ja opiskelijoiden arvioinnissa on pääosin samankaltaisuus, paitsi työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen liittyvissä seikoissa, joista näkyy työpaikkakouluttajien positiivisempi näkemys asiasta.