Opiskelijan tiimityön tukeminen : työryhmäohjelmistojen vertailu
Kari, Aleksi (2010)
Kari, Aleksi
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129117
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työryhmäohjelmistoja. Tavoitteena on selvittää vertailemalla erilaisia työryhmäohjelmistoja, mikä ohjelmistoista tukee ominaisuuksiltaan parhaiten opiskelijan tiimityötä. Vertailtavat ohjelmistot ovat MOSS 2007, Google Docs sekä Live@edu.
Opinnäytetyössä on ensin määritelty keskeiset käsitteet. Tämän jälkeen teoriaosassa esitellään vertailtavat ohjelmistot ominaisuuksiltaan ja selvitetään kuinka ne tukisivat opiskelijan tiimityötä. Ohjelmistojen esittelyn jälkeen vertailussa tarkastellaan tukevatko ohjelmistot ominaisuuksiltaan ja työkaluiltaan opiskelijan tiimityötä.
Tutkimusmenetelminä olen käyttänyt omakohtaisia kokemuksia ohjelmistoista. Tutustuin itsenäisesti kaikkiin kolmeen ohjelmaan ja erityisesti MOSS 2007:ään. MOSS 2007 -ohjelmiston avulla toteutin projektin, jonka jälkeen teetin opiskelijoilla harjoituksen ohjelmistolla. Teoriaa kerättiin pääasiassa tiimityöhön liittyvästä kirjallisuudesta sekä Internetistä.
Tuloksista ilmeni, että vertailtavista ohjelmistoista opiskelijan tiimityötä tukevan ohjelmiston tulisi mielellään olla ilmainen, helppokäyttöinen, sekä sen tulisi työkaluiltaan kattaa opiskelijan tiimityön kriteerit. Tulokset ovat suuntaa antavia, mutta kertovat siitä, mitä ominaisuuksia ohjelmistoissa tulisi olla ja millaisia työryhmäohjelmistoja opiskelijat tarvitsisivat tiimityönsä tueksi. Tulokset kertovat myös mikä tässä työssä vertailtavista ohjelmistoista olisi paras vaihtoehto opiskelijan tiimityön tueksi. Tulosten pohjalta oppilaitokset tai jopa yksittäiset käyttäjät voivat miettiä, haluavatko pelkän opiskelijan tiimityötä tukevan ohjelmiston vai hiukan enemmän.
Opinnäytetyössä on ensin määritelty keskeiset käsitteet. Tämän jälkeen teoriaosassa esitellään vertailtavat ohjelmistot ominaisuuksiltaan ja selvitetään kuinka ne tukisivat opiskelijan tiimityötä. Ohjelmistojen esittelyn jälkeen vertailussa tarkastellaan tukevatko ohjelmistot ominaisuuksiltaan ja työkaluiltaan opiskelijan tiimityötä.
Tutkimusmenetelminä olen käyttänyt omakohtaisia kokemuksia ohjelmistoista. Tutustuin itsenäisesti kaikkiin kolmeen ohjelmaan ja erityisesti MOSS 2007:ään. MOSS 2007 -ohjelmiston avulla toteutin projektin, jonka jälkeen teetin opiskelijoilla harjoituksen ohjelmistolla. Teoriaa kerättiin pääasiassa tiimityöhön liittyvästä kirjallisuudesta sekä Internetistä.
Tuloksista ilmeni, että vertailtavista ohjelmistoista opiskelijan tiimityötä tukevan ohjelmiston tulisi mielellään olla ilmainen, helppokäyttöinen, sekä sen tulisi työkaluiltaan kattaa opiskelijan tiimityön kriteerit. Tulokset ovat suuntaa antavia, mutta kertovat siitä, mitä ominaisuuksia ohjelmistoissa tulisi olla ja millaisia työryhmäohjelmistoja opiskelijat tarvitsisivat tiimityönsä tueksi. Tulokset kertovat myös mikä tässä työssä vertailtavista ohjelmistoista olisi paras vaihtoehto opiskelijan tiimityön tueksi. Tulosten pohjalta oppilaitokset tai jopa yksittäiset käyttäjät voivat miettiä, haluavatko pelkän opiskelijan tiimityötä tukevan ohjelmiston vai hiukan enemmän.