Resenärers motiv till kryssningsresor
Lindström, Anna Erika (2010)
Lindström, Anna Erika
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129034
Tiivistelmä
Sammandrag:
Syftet med arbetet var att kartlägga resenärers motiv till kryssningsresor. Målet var att utreda vilka faktorer som påverkar valet av kryssningsresa och vilka resmotiv som präglar beslutet. I arbetet redovisas också vilken inverkan ålder och resesällskapet har på motiven att resa på kryssning.
Den teoretiska referensramen grundar sig på turistens besluts- och motivationsprocess och här presenteras också teorier om klassificeringar av turister och olika typologier. Teorin berör även resenärens livscykel och på vilket sätt den påverkar valet av semester och sist presenteras kryssning som semesterform.
Den empiriska delen av arbetet gjordes enligt den kvantitativa forskningsmetoden för att få ett stort antal respondenter. Insamlingen av material skedde på Skatudden i Viking Lines terminal i Helsingfors under tidsperioden 20.12.2009–11.1.2010. Sammanlagt samlades 195 stycken ifyllda enkäter in som användes i resultatredovisningen.
Resultaten visar att resemotiven för kryssningspassagerare främst är åka på kortsemester så att man kan slappna av, komma bort från vardagen, njuta av god mat och dryck, shoppa och framför allt tillbringa tid med bekanta. Resans pris hade en stor inverkan på val av kryssningsresa och specialerbjudanden kunde vara avgörande för att resan överhuvudtaget blev av. Säkerhet var en ytterst viktig faktor liksom även belåtenhet med tidigare kryssningar och rederiets rykte och image.
Undersökningen visar att åldern inverkar på resefrekvensen men kryssningspassagerare består av representanter från alla yrkesgrupper och inkomstklasser. The aim of this thesis is to define the travelers’ motives for going on cruises. The purpose is to determine what influences the choice of the consumer and what motives to travel and influence the decision. In addition, how age and travel company affects the motivation for joining cruise will be presented.
The theoretical part is based on studies regarding the decision-making process as well as the motivation process. Also, tourist typologies and different classifications of tourist are introduced in addition to how the lifecycle influences the decision of choosing a holiday. And finally the cruise industry is presented as a holiday form.
A questionnaire was conducted for the empirical part of this thesis. The quantitative re-search method was selected to obtain a large amount of respondents. The survey was handed out to passengers in the Viking Line terminal at Skatudden in Helsinki during the time period of December 20th 2009 until January 11th 2010. All in all 195 surveys were answered.
The research material shows that the main motives to travel on cruises is to take a short holiday to relax, get a change from the everyday life, enjoying good food and beverage, shopping, and mainly spending time with family and friends. The price of the trip is cru-cial when choosing a cruise holiday and special offers sometimes could be decisive in whether or not the trip would take place. Safety was an extremely important factor, as well as the fact that the traveler was satisfied with earlier cruises. The reputation and im-age of the shipping company was also seen as an important fact when choosing a cruise holiday.
The results show that age influences the travel frequency and that cruising passengers consists of people of all occupations and income classes.
Syftet med arbetet var att kartlägga resenärers motiv till kryssningsresor. Målet var att utreda vilka faktorer som påverkar valet av kryssningsresa och vilka resmotiv som präglar beslutet. I arbetet redovisas också vilken inverkan ålder och resesällskapet har på motiven att resa på kryssning.
Den teoretiska referensramen grundar sig på turistens besluts- och motivationsprocess och här presenteras också teorier om klassificeringar av turister och olika typologier. Teorin berör även resenärens livscykel och på vilket sätt den påverkar valet av semester och sist presenteras kryssning som semesterform.
Den empiriska delen av arbetet gjordes enligt den kvantitativa forskningsmetoden för att få ett stort antal respondenter. Insamlingen av material skedde på Skatudden i Viking Lines terminal i Helsingfors under tidsperioden 20.12.2009–11.1.2010. Sammanlagt samlades 195 stycken ifyllda enkäter in som användes i resultatredovisningen.
Resultaten visar att resemotiven för kryssningspassagerare främst är åka på kortsemester så att man kan slappna av, komma bort från vardagen, njuta av god mat och dryck, shoppa och framför allt tillbringa tid med bekanta. Resans pris hade en stor inverkan på val av kryssningsresa och specialerbjudanden kunde vara avgörande för att resan överhuvudtaget blev av. Säkerhet var en ytterst viktig faktor liksom även belåtenhet med tidigare kryssningar och rederiets rykte och image.
Undersökningen visar att åldern inverkar på resefrekvensen men kryssningspassagerare består av representanter från alla yrkesgrupper och inkomstklasser.
The theoretical part is based on studies regarding the decision-making process as well as the motivation process. Also, tourist typologies and different classifications of tourist are introduced in addition to how the lifecycle influences the decision of choosing a holiday. And finally the cruise industry is presented as a holiday form.
A questionnaire was conducted for the empirical part of this thesis. The quantitative re-search method was selected to obtain a large amount of respondents. The survey was handed out to passengers in the Viking Line terminal at Skatudden in Helsinki during the time period of December 20th 2009 until January 11th 2010. All in all 195 surveys were answered.
The research material shows that the main motives to travel on cruises is to take a short holiday to relax, get a change from the everyday life, enjoying good food and beverage, shopping, and mainly spending time with family and friends. The price of the trip is cru-cial when choosing a cruise holiday and special offers sometimes could be decisive in whether or not the trip would take place. Safety was an extremely important factor, as well as the fact that the traveler was satisfied with earlier cruises. The reputation and im-age of the shipping company was also seen as an important fact when choosing a cruise holiday.
The results show that age influences the travel frequency and that cruising passengers consists of people of all occupations and income classes.