VERKOSTOJEN HYÖDYNTÄMINEN, MIELIKUVIEN MERKITYS JA ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS. CASE VUOKATIN MATKAILUKESKUS OY
Suutarinen, Lauri (2010)
Suutarinen, Lauri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Vuokatin Matkailukeskus Oy:n nykytilanne. Tutkimuksen tarkoituksena oli teettää asiakastyytyväisyystutkimus Vuokatin yhteismarkkinoinnissa mukana oleville yrityksille ja yrittäjille sekä kartoittaa Vuokatin alueen palvelut ja vuodepaikkojen lukumäärä. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten yritykset/yrittäjät kokivat Vuokatin yhteismarkkinoinnin toiminnan toimivuuden ja tyytyväisyyden sekä kuulla kehitysideoita toiminnan parantamiseksi. Vuokatin alueen palveluiden ja vuodepaikkojen lukumäärän selvittämisen tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle tarkka määrä alueen palveluista ja vuodepaikkojen lukumäärästä.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä. Tutkimukseen vastanneita oli 58 ja vastausprosentti oli 40 %. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Vuokatin yhteismarkkinointiin oltiin tyytyväisiä ja Vuokatin Matkailukeskus Oy:llä on tärkeä merkitys alueen yrityksille ja yrittäjille. Eniten esille nousi Vuokatin näkyvyys ja vetovoimaisuus sekä matkailijoitten merkitys alueelle. Vuokatin alueen palveluita oli 598 ja vuodepaikkojen lukumäärä oli 7966.
Teoriaosuudessa käydään läpi verkostoitumiseen, mielikuvamarkkinointiin ja asiakastyytyväisyyteen liittyviä käsitteitä. Vuokatin yhteismarkkinointi perustuu verkostotoimintaan ja Vuokatin luoma mielikuva on alueelle erittäin tärkeä.
Tutkimus oli toimeksiantajalle erittäin merkittävä, koska vastaavaa tutkimusta ei aikaisemmin ole tehty. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tarkat määrät alueen vuodepaikkojen lukumäärästä ja noin arvion alueen palveluista. Toimeksiantaja pystyy asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla kehittämään Vuokatin yhteismarkkinoinnin toimintaa.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä. Tutkimukseen vastanneita oli 58 ja vastausprosentti oli 40 %. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Vuokatin yhteismarkkinointiin oltiin tyytyväisiä ja Vuokatin Matkailukeskus Oy:llä on tärkeä merkitys alueen yrityksille ja yrittäjille. Eniten esille nousi Vuokatin näkyvyys ja vetovoimaisuus sekä matkailijoitten merkitys alueelle. Vuokatin alueen palveluita oli 598 ja vuodepaikkojen lukumäärä oli 7966.
Teoriaosuudessa käydään läpi verkostoitumiseen, mielikuvamarkkinointiin ja asiakastyytyväisyyteen liittyviä käsitteitä. Vuokatin yhteismarkkinointi perustuu verkostotoimintaan ja Vuokatin luoma mielikuva on alueelle erittäin tärkeä.
Tutkimus oli toimeksiantajalle erittäin merkittävä, koska vastaavaa tutkimusta ei aikaisemmin ole tehty. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tarkat määrät alueen vuodepaikkojen lukumäärästä ja noin arvion alueen palveluista. Toimeksiantaja pystyy asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla kehittämään Vuokatin yhteismarkkinoinnin toimintaa.