SATUJEN JA TARINOIDEN MERKITYS ALLE KOULUIKÄISEN LAPSEN KEHITYKSELLE : Oppimateriaalin tuottaminen lasten ja nuorten hoitotyöhön
Cafaro, Ulla (2010)
Cafaro, Ulla
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129020
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalia Savonia-ammattikorkeakouluun lasten ja nuorten hoitotyön opintojakson opiskeluun. Työn tavoitteena on, että tulevat lasten parissa työskentelevät ihmiset ymmärtävät luovuuden suuren merkityksen lapsen kehitykselle ja pystyvät toiminnallaan tukemaan ja edistämään lapsen luovuuden ja mielikuvituksen kehittymistä.
Opinnäytetyön aihevalintaan vaikutti tekijän oma kiinnostus ja arvostus luovuutta sekä lasten kokemusmaailmaa kohtaan. Satuihin ja tarinoihin aihe rajautui luonnostaan, koska ne ovat oleellinen osa lapsen luovuuden ja mielikuvituksen kehittymistä. Työ koostuu teoriaosuudesta ja tuotoksesta. Teoriaosuudessa kerrotaan sadun mahdollisuuksista lapsen kasvun eri osa-alueiden tukemisessa, kuten emotionaalisen, vuorovaikutuksen, kognitiivisen ja kielellisen sekä moraalin kehityksen tukena. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi oppimateriaali nimeltään ”Sadut ja tarinat. Lapset ja luovuus.” Tuotos kertoo kuinka satujen ja tarinoiden lukemista ja kuuntelemista voi käyttää apuna lastenhoitotyössä. Tuo¬toksen tarkoituksena on lapsilähtöisen hoitotyön kehittäminen.
Työ on toteutettu projektimenetelmää soveltaen eli kehittämistarpeen tunnistamisen jälkeen on tehty kehittämistyön ideointi ja esiselvitys, suunnittelu sekä käynnistys. Päätösvaiheeseen kuului työn luovuttaminen tilaajalle ja loppuraportointi.
Jatkokehittämisaiheena esittäisin esimerkiksi sen tutkimista, miten luovuutta voisi tukea ja käyttää apuna kouluikäisten lasten ja nuorten samoin kuin työikäisten ja ikääntyvienkin hoitotyössä.
Opinnäytetyön aihevalintaan vaikutti tekijän oma kiinnostus ja arvostus luovuutta sekä lasten kokemusmaailmaa kohtaan. Satuihin ja tarinoihin aihe rajautui luonnostaan, koska ne ovat oleellinen osa lapsen luovuuden ja mielikuvituksen kehittymistä. Työ koostuu teoriaosuudesta ja tuotoksesta. Teoriaosuudessa kerrotaan sadun mahdollisuuksista lapsen kasvun eri osa-alueiden tukemisessa, kuten emotionaalisen, vuorovaikutuksen, kognitiivisen ja kielellisen sekä moraalin kehityksen tukena. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi oppimateriaali nimeltään ”Sadut ja tarinat. Lapset ja luovuus.” Tuotos kertoo kuinka satujen ja tarinoiden lukemista ja kuuntelemista voi käyttää apuna lastenhoitotyössä. Tuo¬toksen tarkoituksena on lapsilähtöisen hoitotyön kehittäminen.
Työ on toteutettu projektimenetelmää soveltaen eli kehittämistarpeen tunnistamisen jälkeen on tehty kehittämistyön ideointi ja esiselvitys, suunnittelu sekä käynnistys. Päätösvaiheeseen kuului työn luovuttaminen tilaajalle ja loppuraportointi.
Jatkokehittämisaiheena esittäisin esimerkiksi sen tutkimista, miten luovuutta voisi tukea ja käyttää apuna kouluikäisten lasten ja nuorten samoin kuin työikäisten ja ikääntyvienkin hoitotyössä.