Laskusuhdanteen vaikutus Kymenlaakson ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden haluun perustaa yrityksiä
Kytö, Joni (2010)
Kytö, Joni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129007
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Markkinointi
KYTÖ, JONI Laskusuhdanteen vaikutus Kymenlaakson ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden haluun perustaa yrityksiä
Opinnäytetyö 48 sivua + 10 liitesivua
Työn ohjaaja pt. tuntiopettaja Ilkka Virolainen
Toimeksiantaja Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
Kesäkuu 2010
Avainsanat laskusuhdanne, yrittäjyys, yrittäjyysasenteet
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Kymenlaakson ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden yrittäjyysasenteita sekä asenteita yrityksen perustamiseen laskusuhdanteen aikana. Tutkimuksen teoriaosuus koskee yrittäjyyttä, yrityksen perustamista, riskejä sekä laskusuhdannetta ja työttömyyttä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, joka jaettiin opiskelijoiden täytettäväksi tunnin alussa. Kyselyyn vastasi 104 opiskelijaa, 17,9 prosenttia kaikista KyAMK:in liiketalouden opiskelijoista.
Tutkimustulokset osoittavat, että laskusuhdanne vaikuttaa opiskelijoiden päätöksiin ja heidän yrityksenperustamishaluunsa negatiivisesti, mutta laskusuhdanteessa nähdään myös mahdollisuuksia, ja suurempi osa opiskelijoista kokee yrityksen perustamisen olevan laskusuhdanteen aikana järkevää kuin ei järkevää. Laskusuhdanne vaikuttaa negatiivisesti, mutta tuo myös mahdollisuuksia.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Markkinointi
KYTÖ, JONI Laskusuhdanteen vaikutus Kymenlaakson ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden haluun perustaa yrityksiä
Opinnäytetyö 48 sivua + 10 liitesivua
Työn ohjaaja pt. tuntiopettaja Ilkka Virolainen
Toimeksiantaja Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
Kesäkuu 2010
Avainsanat laskusuhdanne, yrittäjyys, yrittäjyysasenteet
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Kymenlaakson ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden yrittäjyysasenteita sekä asenteita yrityksen perustamiseen laskusuhdanteen aikana. Tutkimuksen teoriaosuus koskee yrittäjyyttä, yrityksen perustamista, riskejä sekä laskusuhdannetta ja työttömyyttä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, joka jaettiin opiskelijoiden täytettäväksi tunnin alussa. Kyselyyn vastasi 104 opiskelijaa, 17,9 prosenttia kaikista KyAMK:in liiketalouden opiskelijoista.
Tutkimustulokset osoittavat, että laskusuhdanne vaikuttaa opiskelijoiden päätöksiin ja heidän yrityksenperustamishaluunsa negatiivisesti, mutta laskusuhdanteessa nähdään myös mahdollisuuksia, ja suurempi osa opiskelijoista kokee yrityksen perustamisen olevan laskusuhdanteen aikana järkevää kuin ei järkevää. Laskusuhdanne vaikuttaa negatiivisesti, mutta tuo myös mahdollisuuksia.