Liikennevirastouudistukset merenkulun näkökulmasta lyhyellä aikavälillä
Venäläinen, Tiina (2010)
Venäläinen, Tiina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005128990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005128990
Tiivistelmä
Vuoden 2010 alusta toteutui Liikenne- ja viestintäministeriön alainen valtion virastouudistus, jossa entisen Merenkulkulaitoksen toiminnot siirtyivät kahden viraston alaisuuteen: liikenneviraston ja liikenteen turvallisuusviraston.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia liikennevirastouudistusta merenkulun näkökulmasta, sen perusteita, lakeja sekä vertailla toimintoja uudessa ja vanhassa mallissa ja arvioida tulevaisuuden näkymiä. Tutkimusmateriaali koostuu lainsäädännöstä, liikenne- ja viestintäministeriön selvityksistä, virastojen omista tiedotteista ja materiaaleista sekä henkilökohtaisista haastatteluista.
Virastouudistusta alettiin suunnitella jo 2000-luvun alussa, Sen lähtökohtana oli valtionhallinnon tuottavuusohjelma lisättynä Merenkulkulaitoksen sisäisen tuotannon eriyttämisellä, jonka tavoitteena oli henkilötyövuosien vähenemä. Samanaikaisesti valmisteltiin Merenkulkulaitoksen sisäisen tuotannon eriyttämistä viranomaistoiminnasta. Merenkulkulaitoksesta oli jo aikaisemmin eriytetty liikelaitoksiin jäänmurto, yhteysalusliikenne, väyläalusten palvelut ja luotsaus.
Virastouudistuksen toteutus lainmuutoksineen tuli voimaan vuoden alusta 2010. Käytännön toiminnassa uudistus näkyy maltillisesti – suurin muutos tapahtui kummakin viraston toimintojen eriytymisessä ja se on vaikuttanut lähinnä sisäisiin prosesseihin ja teknisiin asioihin sekä henkilöstön sijoittumiseen uusissa organisaatioissa. Uudistuksen tavoitteiden toteutumista ja synergiaetujen saavuttamista on ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen vaikeaa arvioida ja olisi suotavaa tehdä toinen arviointi pidemmältä aikaväliltä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia liikennevirastouudistusta merenkulun näkökulmasta, sen perusteita, lakeja sekä vertailla toimintoja uudessa ja vanhassa mallissa ja arvioida tulevaisuuden näkymiä. Tutkimusmateriaali koostuu lainsäädännöstä, liikenne- ja viestintäministeriön selvityksistä, virastojen omista tiedotteista ja materiaaleista sekä henkilökohtaisista haastatteluista.
Virastouudistusta alettiin suunnitella jo 2000-luvun alussa, Sen lähtökohtana oli valtionhallinnon tuottavuusohjelma lisättynä Merenkulkulaitoksen sisäisen tuotannon eriyttämisellä, jonka tavoitteena oli henkilötyövuosien vähenemä. Samanaikaisesti valmisteltiin Merenkulkulaitoksen sisäisen tuotannon eriyttämistä viranomaistoiminnasta. Merenkulkulaitoksesta oli jo aikaisemmin eriytetty liikelaitoksiin jäänmurto, yhteysalusliikenne, väyläalusten palvelut ja luotsaus.
Virastouudistuksen toteutus lainmuutoksineen tuli voimaan vuoden alusta 2010. Käytännön toiminnassa uudistus näkyy maltillisesti – suurin muutos tapahtui kummakin viraston toimintojen eriytymisessä ja se on vaikuttanut lähinnä sisäisiin prosesseihin ja teknisiin asioihin sekä henkilöstön sijoittumiseen uusissa organisaatioissa. Uudistuksen tavoitteiden toteutumista ja synergiaetujen saavuttamista on ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen vaikeaa arvioida ja olisi suotavaa tehdä toinen arviointi pidemmältä aikaväliltä.