Kokoon taittuvan kontin tulevaisuus
Rikberg, Jan (2010)
Rikberg, Jan
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118862
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kokoon taittuvan rahtikontin ominaisuuksia sekä tarkastella sen luonnetta sekä toimivuutta käytännössä. Työn tarkoituksena oli tutkia, miksi kontti ei ole yleistynyt meriliikenteessä.
Työn teoriaosassa perehdyttiin kontin historiaan sekä standardeihin, jotka koskevat konttien ominaisuuksia ja mittoja. Tämän lisäksi selvitettiin, mitä erilaisia turvallisuusvaatimuksia rahtikonteille on asetettu merenkulkualalla.
Työssä tutkitaan kahta markkinoilla olevaa konseptia kokoon taittuvasta kontista. Konttien ominaisuuksien perusteella laadittiin kustannuslaskelma taittuvan kontin tuomista säästöistä merikuljetuksissa. Tuloksista ilmenee kontin tuovan huomattavan säästön verrattuna keskimääräisen merikuljetuksen kustannuksiin. Valitettavasti kuitenkin kontin korkea hankintahinta eliminoi säästöjen tuomaa etua merkittävästi.
Laskelmien lisäksi raportissa analysoidaan kokoon taittuvan kontin ominaisuuksia SWOT-nelikenttämenetelmän avulla. Analyysin pohjalta voidaan todeta kontin olevan periaatteessa mullistava keksintö, mutta alan konservatiivinen ajattelutapa estää tehokkaasti kokoon taittuvan kontin kaltaisten uudistusten kehittymisen. Tutkimusten tulokset osoittavat keksinnön tarvitsevan rohkean tahon, joka uskaltaisi runnoa uudis-tuksen markkinoille. Ilman merkittäviä investointeja kokoon taittuvaan kontti-ideaan sitä ei luultavasti tulla näkemään merikuljetuksissa.
Työn teoriaosassa perehdyttiin kontin historiaan sekä standardeihin, jotka koskevat konttien ominaisuuksia ja mittoja. Tämän lisäksi selvitettiin, mitä erilaisia turvallisuusvaatimuksia rahtikonteille on asetettu merenkulkualalla.
Työssä tutkitaan kahta markkinoilla olevaa konseptia kokoon taittuvasta kontista. Konttien ominaisuuksien perusteella laadittiin kustannuslaskelma taittuvan kontin tuomista säästöistä merikuljetuksissa. Tuloksista ilmenee kontin tuovan huomattavan säästön verrattuna keskimääräisen merikuljetuksen kustannuksiin. Valitettavasti kuitenkin kontin korkea hankintahinta eliminoi säästöjen tuomaa etua merkittävästi.
Laskelmien lisäksi raportissa analysoidaan kokoon taittuvan kontin ominaisuuksia SWOT-nelikenttämenetelmän avulla. Analyysin pohjalta voidaan todeta kontin olevan periaatteessa mullistava keksintö, mutta alan konservatiivinen ajattelutapa estää tehokkaasti kokoon taittuvan kontin kaltaisten uudistusten kehittymisen. Tutkimusten tulokset osoittavat keksinnön tarvitsevan rohkean tahon, joka uskaltaisi runnoa uudis-tuksen markkinoille. Ilman merkittäviä investointeja kokoon taittuvaan kontti-ideaan sitä ei luultavasti tulla näkemään merikuljetuksissa.