Remburssi maksutapana ja riskienhallintakeinona ulkomaankaupassa
Ylikulju, Annukka (2010)
Ylikulju, Annukka
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118784
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua remburssiin ulkomaankaupan maksutapana. Maksutavan lisäksi remburssi on myös merkittävä riskienhallintakeino ulkomaankauppaa harjoittaville yrityksille, joten aihetta käsiteltiin myös riskienhallinnan näkökulmasta. Työssä on esitelty remburssin ominaispiirteet, siihen liittyvät asiakirjat sekä remburssin käytön tarpeet nykyinen maailmankauppatilanne huomioon ottaen. Tämän lisäksi työssä käydään läpi remburssitoimenpiteet sekä erilaiset remburssityypit. Lisäksi työssä tutustutaan remburssin käytöstä saavutettaviin etuihin niin yritysten maksuliikenteen kuin riskienhallinnankin näkökulmasta. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan pelkästään vientirembursseja. Toisin sanoen aihetta on käsitelty pelkästään viejän eli myyjän näkökulmasta.
Teoriatiedon lisäksi työ sisältää myös tutkimusosion. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena valiten tutkimusmenetelmäksi henkilökohtaiset haastattelut. Haastattelutavaksi valittiin puolestaan puolistrukturoidut haastattelut ja saatu tutkimusaineisto analysoitiin kvalitatiivisella aineiston analyysimenetelmällä. Haastattelut toteutettiin kahdessa kansainvälisillä markkinoilla toimivassa yrityksessä haastatellen yhteensä kuutta remburssien parissa työskentelevää henkilöä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa vastaus siihen, minkälainen maksutapa ja riskienhallintakeino remburssi on ulkomaankauppaa harjoittaville yrityksille. Lisäksi tutkimusosiossa kartoitettiin haastateltavien kokemuksia rembursseista. Näin ollen tutkimuskysymyksenä oli: Minkälaisia kokemuksia yrityksillä on vientiremburssien käytöstä ulkomaankaupan maksutapana ja riskienhallintakeinona? Kysymyksen avulla oli tarkoitus selvittämään, käyttävätkö yritykset remburssia pelkästään maksutapana vai mieltävätkö ne sen myös riskienhallintakeinoksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisissa kauppasuhteissa ja mihin suuntautuvassa kaupassa haastateltavien edustamat yritykset olivat rembursseja käyttäneet. Tavoitteena oli myös saada selville kokemuksia remburssin käyttöön liittyvistä haasteista sekä mahdollisista ongelmista.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että haastatellut yritykset olivat mieltäneet remburssin keskeiseksi ulkomaankaupan maksutavaksi. Yritykset käyttivät rembursseja lähinnä maksusaannin varmistamiseksi, mutta niitä oli totuttu käyttämään myös riskienhallintakeinona uusissa asiakassuhteissa sekä suurien kauppojen kohdalla. Haastateltavat nimesivät maksunsaannin varmuuden remburssien merkittävimmäksi hyödyksi. Samalla remburssien koettiin kuitenkin olevan työläitä, vaikeaselkoisia sekä joissain tapauksissa liian joustamattomia. Remburssinkäyttöön oli päädytty lähinnä Euroopan ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä mutta myös uusien tai epävarmoiksi miellettyjen asiakkaiden kohdalla Euroopan maihin suuntautuvassa viennissä.
Teoriatiedon lisäksi työ sisältää myös tutkimusosion. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena valiten tutkimusmenetelmäksi henkilökohtaiset haastattelut. Haastattelutavaksi valittiin puolestaan puolistrukturoidut haastattelut ja saatu tutkimusaineisto analysoitiin kvalitatiivisella aineiston analyysimenetelmällä. Haastattelut toteutettiin kahdessa kansainvälisillä markkinoilla toimivassa yrityksessä haastatellen yhteensä kuutta remburssien parissa työskentelevää henkilöä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa vastaus siihen, minkälainen maksutapa ja riskienhallintakeino remburssi on ulkomaankauppaa harjoittaville yrityksille. Lisäksi tutkimusosiossa kartoitettiin haastateltavien kokemuksia rembursseista. Näin ollen tutkimuskysymyksenä oli: Minkälaisia kokemuksia yrityksillä on vientiremburssien käytöstä ulkomaankaupan maksutapana ja riskienhallintakeinona? Kysymyksen avulla oli tarkoitus selvittämään, käyttävätkö yritykset remburssia pelkästään maksutapana vai mieltävätkö ne sen myös riskienhallintakeinoksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisissa kauppasuhteissa ja mihin suuntautuvassa kaupassa haastateltavien edustamat yritykset olivat rembursseja käyttäneet. Tavoitteena oli myös saada selville kokemuksia remburssin käyttöön liittyvistä haasteista sekä mahdollisista ongelmista.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että haastatellut yritykset olivat mieltäneet remburssin keskeiseksi ulkomaankaupan maksutavaksi. Yritykset käyttivät rembursseja lähinnä maksusaannin varmistamiseksi, mutta niitä oli totuttu käyttämään myös riskienhallintakeinona uusissa asiakassuhteissa sekä suurien kauppojen kohdalla. Haastateltavat nimesivät maksunsaannin varmuuden remburssien merkittävimmäksi hyödyksi. Samalla remburssien koettiin kuitenkin olevan työläitä, vaikeaselkoisia sekä joissain tapauksissa liian joustamattomia. Remburssinkäyttöön oli päädytty lähinnä Euroopan ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä mutta myös uusien tai epävarmoiksi miellettyjen asiakkaiden kohdalla Euroopan maihin suuntautuvassa viennissä.