Aikuisopiskelijoiden kokemuksia monimuotoisesta ensihoitaja (AMK) koulutuksesta
Tulla, Maarit (2010)
Tulla, Maarit
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118772
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Turun, Kuopion sekä Lappeenrannan ammattikorkeakoulujen aikuisensihoitaja opiskelijoiden kokemuksia koulutuksen toteutuksesta, sisällöstä ja laadusta. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka vaativaa ja haastavaa opiskelu on oman työn ohella. Teoriaosuudessa on tarkasteltu monimuoto-opiskelua, elinikäistä oppimista, aikaisemmin hankittua osaamista ja henkilökohtaista opintosuunnitelmaa. Lisäksi on käsitelty aikuiskoulutusta ja ensihoitaja (AMK)- tutkinnon sisältöä.
Tällä tutkimuksella haluttiin selvittää, mitä mieltä toisen ja kolmannen lukuvuoden aikuisensihoitajaopiskelijat ovat monimuotoisesta ensihoidon koulutusohjelmasta. Tutkimus on määrällinen tutkimus ja aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi Likert -tyyppisiä kysymyksiä ja yhden avoimen kysymyksen. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2009, jolloin postitettiin neljällekymmenelleseitsemälle (47) aikuisensihoitajaopiskelijalle kyselylomake sekä saatekirje. Lomakkeita palautettiin 41, jotka kaikki ovat tutkimuksessa mukana. Näin ollen vastausprosentti oli 87. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja kuvattiin sanallisesti ja taulukoina.
Tutkimustulosten mukaan ensihoitajaopiskelijat olivat tyytyväisiä ensihoidon koulutukseen, joka on järjestetty monimuoto-opetuksena. Yli puolet vastaajista koki, että ensihoidon koulutusohjelma on vaativa suorittaa työn ohella, mutta monimuotoinen toteutustapa mahdollistaa sen hyvin työn ohella. Erittäin tyytyväisiä ensihoitajaopiskelijat olivat koulutusohjelman antamaan hyvään valmiuteen työskennellä sairaalan ulkopuolella ja sairaalan akuuttihoitotyössä. Vastaajat kokivat myös, että ensihoidon koulutusohjelma antaa hyvät valmiudet jatko-opintoihin, mutta vähäiseen kielten opetusmäärään ei oltu tyytyväisiä. Esille tuli asioita, joihin ammattikorkeakoulun tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Näitä asioita olivat esimerkiksi ensihoitajaopiskelijoiden työkokemus ja pohjakoulutus, koulutusohjelman sisällön suunnittelu, harjoittelujaksojen pituus ja kieliopinnot.
Tulevaisuudessa vastaavan kyselyn ensihoitajaopiskelijoiden tyytyväisyydestä voisi toteuttaa tulevilla aikuisensihoitajaryhmillä. Tutkimuksen toteuttaminen jossakin muussa ammattikorkeakoulussa tai samoissa ammattikorkeakouluissa, joissa tämä tutkimus on suoritettu ja näistä saatujen tulosten vertaaminen voisi olla hyödyllistä ensihoitokoulutusohjelman kehittämisen kannalta.
Tällä tutkimuksella haluttiin selvittää, mitä mieltä toisen ja kolmannen lukuvuoden aikuisensihoitajaopiskelijat ovat monimuotoisesta ensihoidon koulutusohjelmasta. Tutkimus on määrällinen tutkimus ja aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi Likert -tyyppisiä kysymyksiä ja yhden avoimen kysymyksen. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2009, jolloin postitettiin neljällekymmenelleseitsemälle (47) aikuisensihoitajaopiskelijalle kyselylomake sekä saatekirje. Lomakkeita palautettiin 41, jotka kaikki ovat tutkimuksessa mukana. Näin ollen vastausprosentti oli 87. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja kuvattiin sanallisesti ja taulukoina.
Tutkimustulosten mukaan ensihoitajaopiskelijat olivat tyytyväisiä ensihoidon koulutukseen, joka on järjestetty monimuoto-opetuksena. Yli puolet vastaajista koki, että ensihoidon koulutusohjelma on vaativa suorittaa työn ohella, mutta monimuotoinen toteutustapa mahdollistaa sen hyvin työn ohella. Erittäin tyytyväisiä ensihoitajaopiskelijat olivat koulutusohjelman antamaan hyvään valmiuteen työskennellä sairaalan ulkopuolella ja sairaalan akuuttihoitotyössä. Vastaajat kokivat myös, että ensihoidon koulutusohjelma antaa hyvät valmiudet jatko-opintoihin, mutta vähäiseen kielten opetusmäärään ei oltu tyytyväisiä. Esille tuli asioita, joihin ammattikorkeakoulun tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Näitä asioita olivat esimerkiksi ensihoitajaopiskelijoiden työkokemus ja pohjakoulutus, koulutusohjelman sisällön suunnittelu, harjoittelujaksojen pituus ja kieliopinnot.
Tulevaisuudessa vastaavan kyselyn ensihoitajaopiskelijoiden tyytyväisyydestä voisi toteuttaa tulevilla aikuisensihoitajaryhmillä. Tutkimuksen toteuttaminen jossakin muussa ammattikorkeakoulussa tai samoissa ammattikorkeakouluissa, joissa tämä tutkimus on suoritettu ja näistä saatujen tulosten vertaaminen voisi olla hyödyllistä ensihoitokoulutusohjelman kehittämisen kannalta.