SOSIAALISEN MEDIAN MAHDOLLISUUDET OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ Case: Second Life
Kukkonen, Petri (2010)
Kukkonen, Petri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118745
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on kartoitettu sosiaalisen median sekä casen eli Second Lifen käytön mahdollisuuksia opetuksessa. Työssä on esitelty sosiaalisen median käsite, sen syntyhistoria, sen tarjoamat teknologiat ja yhteisöt. Samalla on kuvattu myös yleisimpiä verkko-oppimisympäristöjä sekä niiden pääasiallisia ominaisuuksia. Ohessa kartoitettiin myös casen eli Second Lifen tarjoamia mahdollisuuksia oppimisympäristönä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa opiskelijoiden sosiaalisen median käyttöä ja sen tarkoitusta sekä halua käyttää Second Lifeä oppi-misympäristönä. Kysely lähetettiin sähköpostilla kaikille Kymenlaakson ammattikor-keakoulun opiskelijoille, jotka olivat kirjautuneina opiskelijoiksi lukuvuonna 2009-2010.
Valtaosa vastaajista käytti sosiaalisen median tarjoamia palveluita verkostoitumiseen, yhteydenpitoon ystäviin ja perheeseen sekä huvikäyttönä. Suosituin palvelu vastaajien keskuudessa oli Facebook ja vähiten käytettiin Second Lifeä. Opiskelijoiden suhtautuminen Second Lifen tarjoamiin mahdollisuuksiin opetuksessa oli pääosin positiivista. Monet vastaajista myös ilmaisivat mielenkiintoa suorittaa mahdollisia opintoja Second Lifessä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa opiskelijoiden sosiaalisen median käyttöä ja sen tarkoitusta sekä halua käyttää Second Lifeä oppi-misympäristönä. Kysely lähetettiin sähköpostilla kaikille Kymenlaakson ammattikor-keakoulun opiskelijoille, jotka olivat kirjautuneina opiskelijoiksi lukuvuonna 2009-2010.
Valtaosa vastaajista käytti sosiaalisen median tarjoamia palveluita verkostoitumiseen, yhteydenpitoon ystäviin ja perheeseen sekä huvikäyttönä. Suosituin palvelu vastaajien keskuudessa oli Facebook ja vähiten käytettiin Second Lifeä. Opiskelijoiden suhtautuminen Second Lifen tarjoamiin mahdollisuuksiin opetuksessa oli pääosin positiivista. Monet vastaajista myös ilmaisivat mielenkiintoa suorittaa mahdollisia opintoja Second Lifessä.