Markkinoinnilla lisää tehoa toimintaan : opiskelijakunnan markkinointisuunnitelma
Pernu, Paula (2010)
Pernu, Paula
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118744
Tiivistelmä
Tämä työ on markkinointisuunnitelma Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta – TUOlle, joka on lakisääteinen julkisoikeudellinen yhdistys. Voittoa tavoittelemattomien yhdistysten ja esimerkiksi opiskelijakuntien markkinointi poikkeaa jonkin verran yritysten tekemästä markkinoinnista. Tässä työssä eniten eroavaisuuksia perinteiseen markkinointiin on palvelupaketin määrittelyssä.
Työn alussa kerrotaan lyhyesti opiskelijakunnan historiasta. Varsinainen markkinointisuunnitelma koostuu lähtökohta-analyysistä, markkinointistrategian luomisesta ja markkinointitoimenpiteiden suunnittelusta. Lähtökohta-analyysissa selvitetään organisaation nykytilaa, strategiakappaleessa asetetaan tavoitteet ja markkinointitoimenpiteet -kappaleessa ideoidaan toimenpiteitä, joilla tavoitteet voitaisiin saavuttaa. Lopuksi markkinointisuunnitelmaan tehdään seurantasuunnitelma ja luodaan mittaristo. Markkinointitoimenpiteiden ja mittareiden suunnittelu ovat suunnitelman konkreettisimmat osat.
Työ on rajattu vain opiskelijoille toteutettavan markkinoinnin suunnitteluun, mutta sen tarjoamia malleja voi hyödyntää suunniteltaessa markkinointia myös muille sidosryhmille.
Lähteinä käytetään markkinoinnin teoksia sekä erityisesti yhdistysten ja voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden markkinointiin keskittyviä teoksia. Organisaatiolta saadut tiedot, kuten organisaation arvot ja tavoitteet ovat myös tärkeää lähdemateriaalia.
Työn alussa kerrotaan lyhyesti opiskelijakunnan historiasta. Varsinainen markkinointisuunnitelma koostuu lähtökohta-analyysistä, markkinointistrategian luomisesta ja markkinointitoimenpiteiden suunnittelusta. Lähtökohta-analyysissa selvitetään organisaation nykytilaa, strategiakappaleessa asetetaan tavoitteet ja markkinointitoimenpiteet -kappaleessa ideoidaan toimenpiteitä, joilla tavoitteet voitaisiin saavuttaa. Lopuksi markkinointisuunnitelmaan tehdään seurantasuunnitelma ja luodaan mittaristo. Markkinointitoimenpiteiden ja mittareiden suunnittelu ovat suunnitelman konkreettisimmat osat.
Työ on rajattu vain opiskelijoille toteutettavan markkinoinnin suunnitteluun, mutta sen tarjoamia malleja voi hyödyntää suunniteltaessa markkinointia myös muille sidosryhmille.
Lähteinä käytetään markkinoinnin teoksia sekä erityisesti yhdistysten ja voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden markkinointiin keskittyviä teoksia. Organisaatiolta saadut tiedot, kuten organisaation arvot ja tavoitteet ovat myös tärkeää lähdemateriaalia.