Asumispalvelua kuntoutuskeskuksessa
Huilla, Tarja (2010)
Huilla, Tarja
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118730
Tiivistelmä
Kehittämisprojekti toteutettiin tuotteistamisprosessina Maskun neurologisessa kuntoutuskeskuksessa. Tavoitteena oli luoda uusi palvelutuote: lyhytaikaista asumispalvelua soveltuville asiakasryhmille. Asumispalvelun käyttäjinä olisivat vammaiset ja/tai ikääntyneet aikuiset ja rahoittajina kuntien tai kuntayhtymien sosiaali- ja/tai terveydenhuolto.
Aiheeseen liittyvää taustatietoa varten selvitettiin asiaa koskevaa lainsäädäntöä ja ohjeistuksia sekä tuetun asumisen eri muotoja. Taustatiedon lisäksi selvitettiin mahdollisten käyttäjien eli asiakkaiden mielipiteitä kirjallisena asiakaskyselynä postitse. Kuntatoimijoiden mielipiteitä kartoittava Webropol-kysely lähetettiin sähköpostina. Molempien kyselyiden vastaajat valittiin Varsinais-Suomen kuntien alueelta. Aineistoja analysoitiin ja verrattiin toisiinsa. Vastaavaa asumispalvelua toteuttavan tahon asiantuntijalle tehtiin haastattelu.
Asiakaskyselyyn vastasi 73 eli 51%. Asumispalvelu kuntoutuskeskuksessa olisi erittäin toivottua, mutta toisaalta lähes puolet arvioi huonoksi mahdollisuuden saada maksusitoumus. Vastaajilla on selkeä mielipide palveluista, joita he pitävät asumispalvelujaksolla tärkeinä. Asiakkaista lähes puolella on liian vähän tietoa palveluista. Kuntakyselyyn vastasi 29 eli 46,8%. Kuntatoimijoilla on selkeä näkemys palvelujen tarpeista, tärkeydestä ja omista resursseistaan. Lähes puolet ovat kiinnostuneita uudesta palvelusta. Tärkeimmät palvelut molempien vastaajaryhmien mielestä ovat toimintakyvyn arviointi, hoitotyö ja ateriat. Myös liikuntakyvyn arviointi, apuvälinearviointi, lääkehoito ja ulkoilu koetaan tärkeiksi. Suurin ero mielipiteissä on majoituksen kohdalla: asiakkaat pitävät yhden hengen huonetta tärkeämpänä kuin kuntatoimijat. Tutkimushaastattelun keskeisin tulos oli se, että asumispalveluun tulevan henkilön hoidon tarve on voitava arvioida palvelupaketin hinnan perusteeksi. Myös asiakkaan kyky osallistua asumispalveluun tulee arvioida. Tämä edellyttää toimintakykymittareiden tuntemusta ja käyttöä.
Asumispalvelutuote muodostuu täysihoidosta ja kuntouttavasta hoitotyöstä, joita täydennetään liikuntaryhmillä, luennoilla ja vapaa-ajan ohjelmilla. Asukkaalla on mahdollisuus täydentää palvelua erilaisin tuottein. Markkinointi suunnataan kuntiin, mutta uudesta palvelusta kannattaa tiedottaa myös suoraan asiakkaille. Toimintaa johdetaan tulosvastuullisesti ja toiminnan tulee olla itsensä kannattavaa.
Aiheeseen liittyvää taustatietoa varten selvitettiin asiaa koskevaa lainsäädäntöä ja ohjeistuksia sekä tuetun asumisen eri muotoja. Taustatiedon lisäksi selvitettiin mahdollisten käyttäjien eli asiakkaiden mielipiteitä kirjallisena asiakaskyselynä postitse. Kuntatoimijoiden mielipiteitä kartoittava Webropol-kysely lähetettiin sähköpostina. Molempien kyselyiden vastaajat valittiin Varsinais-Suomen kuntien alueelta. Aineistoja analysoitiin ja verrattiin toisiinsa. Vastaavaa asumispalvelua toteuttavan tahon asiantuntijalle tehtiin haastattelu.
Asiakaskyselyyn vastasi 73 eli 51%. Asumispalvelu kuntoutuskeskuksessa olisi erittäin toivottua, mutta toisaalta lähes puolet arvioi huonoksi mahdollisuuden saada maksusitoumus. Vastaajilla on selkeä mielipide palveluista, joita he pitävät asumispalvelujaksolla tärkeinä. Asiakkaista lähes puolella on liian vähän tietoa palveluista. Kuntakyselyyn vastasi 29 eli 46,8%. Kuntatoimijoilla on selkeä näkemys palvelujen tarpeista, tärkeydestä ja omista resursseistaan. Lähes puolet ovat kiinnostuneita uudesta palvelusta. Tärkeimmät palvelut molempien vastaajaryhmien mielestä ovat toimintakyvyn arviointi, hoitotyö ja ateriat. Myös liikuntakyvyn arviointi, apuvälinearviointi, lääkehoito ja ulkoilu koetaan tärkeiksi. Suurin ero mielipiteissä on majoituksen kohdalla: asiakkaat pitävät yhden hengen huonetta tärkeämpänä kuin kuntatoimijat. Tutkimushaastattelun keskeisin tulos oli se, että asumispalveluun tulevan henkilön hoidon tarve on voitava arvioida palvelupaketin hinnan perusteeksi. Myös asiakkaan kyky osallistua asumispalveluun tulee arvioida. Tämä edellyttää toimintakykymittareiden tuntemusta ja käyttöä.
Asumispalvelutuote muodostuu täysihoidosta ja kuntouttavasta hoitotyöstä, joita täydennetään liikuntaryhmillä, luennoilla ja vapaa-ajan ohjelmilla. Asukkaalla on mahdollisuus täydentää palvelua erilaisin tuottein. Markkinointi suunnataan kuntiin, mutta uudesta palvelusta kannattaa tiedottaa myös suoraan asiakkaille. Toimintaa johdetaan tulosvastuullisesti ja toiminnan tulee olla itsensä kannattavaa.