Kohti kilpailukykyä : case: Perheniemen evankelinen opisto
Juhola, Anne (2010)
Juhola, Anne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108710
Tiivistelmä
Perheniemen evankelinen opisto tarjoaa kristilliseen uskoon perustuvia koulutuspalveluja ja niihin liittyviä oheispalveluja yksityishenkilöille ja yritysyhteistyökumppaneilleen. Työn tarkoituksena oli tutkia, miten opiston toimintaa voisi kehittää markkinoinnin keinoin kilpailukykyisemmäksi ja miten opisto saisi koottua tietoa asiakastyytyväisyydestä. Tutkimalla palvelua käsitteenä, markkinointisuunnitelman merkitystä ja seurannan tärkeyttä, asiakashallintaa ja asiakastyytyväisyyttä pureuduttiin niihin ongelmakohtiin, joita palveluyrityksen tulee ottaa huomioon toiminnan kehittämisessä kannattavammaksi. Kohdeyrityksen asiakastyytyväisyyskyselytutkimukset kaipasivat uudistamista ja toimivaa tallennus- ja raportointikäytäntöä.
Tutkimusmenetelmänä oli kirjoituspöytätutkimus, jossa teoriaa tutkimalla oli tarkoitus löytää ideoita toiminnan kehittämiseksi. Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että opiston tulee kehittää markkinointisuunnitelmaansa tarkemmaksi, ja pyrkiä kehittämään markkinoinnin seurantaa. Keskittymällä asiakkaiden tarpeisiin ja tutkimalla eri asiakkuuksien kannattavuutta opisto saa tietoa, mihin asiakkuuksiin kannattaa panostaa suunnitellessaan markkinointitoimia ja palveluja eri asiakkaille Asiakastyytyväisyystutkimuksia varten työssä koottiin tietoa tutkimustyön suunnittelusta, toteutuksesta, lomakkeen suunnittelusta ja tiedon kokoamisesta ja raportoimisesta. Työssä suunniteltiin myös asiakastyytyväisyyskyselylomake. Tutkimus toi tietoa siitä, miten toimintaa suunnataan kilpailukykyisemmäksi asiakashallinnalla. Markkinoinnin tärkeys korostuu palveluyrityksissä, koska tuotteet ovat miltei yhdenvertaisia.
Tutkimusmenetelmänä oli kirjoituspöytätutkimus, jossa teoriaa tutkimalla oli tarkoitus löytää ideoita toiminnan kehittämiseksi. Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että opiston tulee kehittää markkinointisuunnitelmaansa tarkemmaksi, ja pyrkiä kehittämään markkinoinnin seurantaa. Keskittymällä asiakkaiden tarpeisiin ja tutkimalla eri asiakkuuksien kannattavuutta opisto saa tietoa, mihin asiakkuuksiin kannattaa panostaa suunnitellessaan markkinointitoimia ja palveluja eri asiakkaille Asiakastyytyväisyystutkimuksia varten työssä koottiin tietoa tutkimustyön suunnittelusta, toteutuksesta, lomakkeen suunnittelusta ja tiedon kokoamisesta ja raportoimisesta. Työssä suunniteltiin myös asiakastyytyväisyyskyselylomake. Tutkimus toi tietoa siitä, miten toimintaa suunnataan kilpailukykyisemmäksi asiakashallinnalla. Markkinoinnin tärkeys korostuu palveluyrityksissä, koska tuotteet ovat miltei yhdenvertaisia.