Bongaa brändi! : tuotesijoittelu ja sen havaitseminen suomalaisessa televisiossa
Hatakko, Mirva (2010)
Hatakko, Mirva
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108708
Tiivistelmä
Elokuvissa ja amerikkalaisissa televisio-ohjelmissa on jo pitkään käytetty tuotesijoittelua. Tämä uudenlainen markkinointimuoto on viime vuosien aikana löytänyt tiensä myös Suomeen. Tuotesijoittelu on herättänyt paljon keskustelua sen eettisyydestä, ja esimerkiksi kuluttajansuojavirasto käsittää sen piilomainontana. Tuotesijoittelun tarkka määrittely ja sitä koskeva lainsäädäntö ovat vielä kehitysasteella. Tulevaisuudessa tuotesijoittelu noussee varteenotettavaksi kilpailukeinoksi muun muassa mainonnan ja sponsoroinnin rinnalle.
Tämän opinnäytteen tavoitteena oli selvittää, miten television katselijat havaitsevat tuotesijoittelun. Tutkimuksen apuna käytettiin suosittua kotimaista Salatut elämät -sarjaa, jossa on tuotesijoittelua. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin tutkimukseen osallistuneiden ihmisten havaitsemista, sen syitä ja asenteita tuotesijoittelua kohtaan.
Tämän opinnäytteen tietoperusta muodostuu kuluttajakäyttäytymistutkimuksen yhteydessä käytetystä havaitsemis-, erilaisista markkinointiviestinnän teorioista sekä tuotesijoittelua käsittelevistä tutkimuksista ja niiden tuloksista. Lähdemateriaalina on käytetty niin kotimaista kuin ulkomaistakin kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Tutkimuksesta selvisi, että monia tv-ohjelmiin sijoitettuja tuotteita kyllä havaitaan, muttei läheskään kaikkia. Havaitsemiseen vaikuttavat ennen kaikkea tuotteen tuttuus, sijoittelutapa ja väri. Hyvin ohjelmaan ja käsikirjoitukseen integroitu tuotesijoittelu helpottaa havaitsemista eikä haittaa katsojia. Liian räikeä tai ilmiselvä sijoittelu puolestaan ärsyttää, varsinkin, kun tuotesijoittelu on vielä monelle katsojalle vieras ilmiö.
Tämän opinnäytteen tavoitteena oli selvittää, miten television katselijat havaitsevat tuotesijoittelun. Tutkimuksen apuna käytettiin suosittua kotimaista Salatut elämät -sarjaa, jossa on tuotesijoittelua. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin tutkimukseen osallistuneiden ihmisten havaitsemista, sen syitä ja asenteita tuotesijoittelua kohtaan.
Tämän opinnäytteen tietoperusta muodostuu kuluttajakäyttäytymistutkimuksen yhteydessä käytetystä havaitsemis-, erilaisista markkinointiviestinnän teorioista sekä tuotesijoittelua käsittelevistä tutkimuksista ja niiden tuloksista. Lähdemateriaalina on käytetty niin kotimaista kuin ulkomaistakin kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Tutkimuksesta selvisi, että monia tv-ohjelmiin sijoitettuja tuotteita kyllä havaitaan, muttei läheskään kaikkia. Havaitsemiseen vaikuttavat ennen kaikkea tuotteen tuttuus, sijoittelutapa ja väri. Hyvin ohjelmaan ja käsikirjoitukseen integroitu tuotesijoittelu helpottaa havaitsemista eikä haittaa katsojia. Liian räikeä tai ilmiselvä sijoittelu puolestaan ärsyttää, varsinkin, kun tuotesijoittelu on vielä monelle katsojalle vieras ilmiö.