Yliopisto-opetuksen kehittäminen : Elektroniikan alan opetussuunnitelmatyö
Kokko, Kati (2010)
Kokko, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108700
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke on tehty Tampereen Ammatillisen opettajakorkeakoulun opettajankoulutuksessa. Työssä kehitettiin Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) Elektroniikan laitoksen elektroniikan pakkaus- ja tuotantotekniikan opetusta. Painotus oli syventävien paketin opintokokonaisuudessa, etenkin opintojen suunnittelussa ja sen toteuttamisessa.
Opetuksen kehitystyön tekemiseksi koottiin Elektroniikan laitoksen opetustyössä mukana olevista työryhmä, joka suunnitteli elektroniikan pakkaus- ja tuotantotekniikan syventävien opintojen opintokokonaisuuden uudelleen. Tämän kehittämishankkeen tekijä toimi tämän työryhmän vetäjänä. Työn tavoitteena oli nykyaikaistaa sekä aihealueen opetusta että saada siitä opiskelijoille houkuttelevampi kokonaisuus. Koko tämän kehitystyön taustalla on TTY:n opetuksen muuttaminen viidestä periodista neljään periodiin, jolloin koko opetus tulee organisoida uudelleen. Tämä on siis hyvä kohta laitoksille kehittää tarjoamaansa opetusta.
Kehitystyön tuloksena syntyi uusi syventävien opintojen kokonaisuus, Elektroniikan tuotesuunnittelu, joka yhdistää kaksi vanhaa syventävien opintojen kokonaisuutta. Nämä ovat elektroniikan laitesuunnittelu ja elektroniikan pakkaus- ja tuotantotekniikka. Perusteena näiden kahden opintosuunnan yhdistämiselle nähtiin tulevaisuuden diplomi-insinöörin työnkuva, jossa tarvitaan yhä vahvempaa näkemystä koko elektroniikkalaitteen elinkaaresta. Kun syventävien opintojen kokonaisuudet yhdistyivät, samalla yhdistettiin myös näiden kahden aihepiirin työkurssit yhdeksi suureksi työkurssiksi, jonka sisällä on valinnanmahdollisuuksia. Työkurssi toteutetaan enemmän ongelmalähtöisen tai tutkivan oppimisen näkökulmasta kuin mihin perinteisesti Elektroniikan laitoksen opetuksessa on totuttu.
Opetuksen kehitystyön tekemiseksi koottiin Elektroniikan laitoksen opetustyössä mukana olevista työryhmä, joka suunnitteli elektroniikan pakkaus- ja tuotantotekniikan syventävien opintojen opintokokonaisuuden uudelleen. Tämän kehittämishankkeen tekijä toimi tämän työryhmän vetäjänä. Työn tavoitteena oli nykyaikaistaa sekä aihealueen opetusta että saada siitä opiskelijoille houkuttelevampi kokonaisuus. Koko tämän kehitystyön taustalla on TTY:n opetuksen muuttaminen viidestä periodista neljään periodiin, jolloin koko opetus tulee organisoida uudelleen. Tämä on siis hyvä kohta laitoksille kehittää tarjoamaansa opetusta.
Kehitystyön tuloksena syntyi uusi syventävien opintojen kokonaisuus, Elektroniikan tuotesuunnittelu, joka yhdistää kaksi vanhaa syventävien opintojen kokonaisuutta. Nämä ovat elektroniikan laitesuunnittelu ja elektroniikan pakkaus- ja tuotantotekniikka. Perusteena näiden kahden opintosuunnan yhdistämiselle nähtiin tulevaisuuden diplomi-insinöörin työnkuva, jossa tarvitaan yhä vahvempaa näkemystä koko elektroniikkalaitteen elinkaaresta. Kun syventävien opintojen kokonaisuudet yhdistyivät, samalla yhdistettiin myös näiden kahden aihepiirin työkurssit yhdeksi suureksi työkurssiksi, jonka sisällä on valinnanmahdollisuuksia. Työkurssi toteutetaan enemmän ongelmalähtöisen tai tutkivan oppimisen näkökulmasta kuin mihin perinteisesti Elektroniikan laitoksen opetuksessa on totuttu.