Oppimista vai määrämuotoista raportointia? : kokemuksia ESR-hankkeista
Latvala, Johanna (2010)
Latvala, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108678
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa selvitettiin miten Euroopan sosiaalirahaston hankkeiden loppuraportointia voidaan kehittää tehokkaammin palvelemaan hankkeiden toteuttajia, rahoittajia ja hankkeisiin osallistujia. Kysymystä tarkasteltiin erilaisten julkaisujen, hankearviointien ja Etelä-Pohjanmaalla toteutettujen ESR -hankkeiden loppuraporttien analyysin avulla.
Kehittämishankkeessa luotiin kuva oppimisesta osana hankkeiden toteuttamista. Kehittämishankkeessa koottiin perustieto hanketoiminnan määrämuotoisesta raportoinnista. Kirjallisuuteen tutustumalla hahmotettiin kokemuksellisen oppimisen ja projektioppimisen merkitys hankkeen toteuttamisessa ja hanketoiminnan itsearvioinnin osana. Kehittämishankkeessa käytiin läpi 54 Etelä – Pohjanmaalla toteutetun ESR -hankkeen loppuraportit. Hankkeiden loppuraporteissa ilmoitettuja asioita verrattiin hankkeiden ulkoisen arvioinnin tuottamiin tietoihin. Loppuraporteista puuttuu tieto hankkeiden laadullisesta toteutumisesta ja niistä oppimiskokemuksista joita hankkeiden toteuttamisen aikana saadaan.
Kehittämishankkeen aikana selvisi että hankkeiden loppuraportoinnin kehittämiseen tarvitaan reflektoivaa keskustelua hankkeiden toteuttajien ja hankkeita ”tilaavien” rahoittajien välillä. Määrämuotoinen kirjallinen raportointi ei anna todellista kuvaa hankkeiden moninaisista vaikutuksista ja tuloksista. Loppukeskustelussa käydään yhdessä läpi hankkeen toteutuminen hankesuunnitelman mukaan ja keskustellaan hankkeen toteuttamista hidastaneista ja viivyttäneistä asioista sekä hankkeen toteuttamista edistäneistä asioista.
Kehittämistyön tuloksia hyödynnetään Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa. Kehittämishankkeen tuloksista työstetään hankkeiden loppukeskustelun asialista, jota kokeillaan ja muokataan siinä vaiheessa, kun kuluvan ohjelmakauden hankkeita päättyy.
Kehittämishankkeessa luotiin kuva oppimisesta osana hankkeiden toteuttamista. Kehittämishankkeessa koottiin perustieto hanketoiminnan määrämuotoisesta raportoinnista. Kirjallisuuteen tutustumalla hahmotettiin kokemuksellisen oppimisen ja projektioppimisen merkitys hankkeen toteuttamisessa ja hanketoiminnan itsearvioinnin osana. Kehittämishankkeessa käytiin läpi 54 Etelä – Pohjanmaalla toteutetun ESR -hankkeen loppuraportit. Hankkeiden loppuraporteissa ilmoitettuja asioita verrattiin hankkeiden ulkoisen arvioinnin tuottamiin tietoihin. Loppuraporteista puuttuu tieto hankkeiden laadullisesta toteutumisesta ja niistä oppimiskokemuksista joita hankkeiden toteuttamisen aikana saadaan.
Kehittämishankkeen aikana selvisi että hankkeiden loppuraportoinnin kehittämiseen tarvitaan reflektoivaa keskustelua hankkeiden toteuttajien ja hankkeita ”tilaavien” rahoittajien välillä. Määrämuotoinen kirjallinen raportointi ei anna todellista kuvaa hankkeiden moninaisista vaikutuksista ja tuloksista. Loppukeskustelussa käydään yhdessä läpi hankkeen toteutuminen hankesuunnitelman mukaan ja keskustellaan hankkeen toteuttamista hidastaneista ja viivyttäneistä asioista sekä hankkeen toteuttamista edistäneistä asioista.
Kehittämistyön tuloksia hyödynnetään Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa. Kehittämishankkeen tuloksista työstetään hankkeiden loppukeskustelun asialista, jota kokeillaan ja muokataan siinä vaiheessa, kun kuluvan ohjelmakauden hankkeita päättyy.