Vanhempi rajojen asettajana : Tie turvalliseen elämään
Korkiakoski, Merja; Takala, Virpi (2010)
Korkiakoski, Merja
Takala, Virpi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108569
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vanhemmuutta ja rajojen asettamista murrosikäiselle nuorelle. Tutkimuksessa kuvattiin vahvan vanhemmuuden yhteyttä nuoren hyvinvointiin ja turvalliseen kasvuun. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa ja kartoittaa vanhempien ja nuorten kokemuksia yläasteikäisten kotisäännöistä. Tutkijoiden tavoitteena on tukea vanhemmuutta ja osallistamisen ja voimaannuttamisen kautta lisätä vanhempien itseymmärrystä sekä kykyä toimia kasvatuksellisissa ongelmatilanteissa.
Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksellisena prosessina, jossa toiminnan suunnittelu, havainnointi ja reflektointi muodostavat spiraalimaisen kehän. Tutkimuksen aineisto koostuu nuorille ja vanhemmille suunnatun kartoituskyselyn tuloksista, tutkijoiden omasta aktiivisesta osallistuvasta havainnoinnista, ohjauskeskustelujen perusteella tehdyistä muistiinpanoista sekä vanhempi rajojen asettajana - teemapäivän havainnoista ja palautteista. Kartoitustuloksista muodostettiin Excel-taulukot, jotka havainnollistavat saatuja kartoituskyselyn tuloksia. Tutkimuksen kumppaniksi valikoitui Langinkosken yläkoulun 8. luokan oppilaat ja heidän vanhempansa.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käytiin läpi vanhemmuutta, vanhemmuuden rooleja ja vanhemmuuden tukemista rajojen asettamisen näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin murrosikään kehitysvaiheena ja kotisääntöjen merkitykseen kasvavan nuoren jokapäiväisessä elämässä. Pohjana toimintatutkimuksessa on holistinen ihmiskäsitys. Tutkimuksen tulokset toivat esiin tietokoneen käytön haasteena nykypäivän kodin arjessa ja kasvatuksessa. Tulokset osoittavat nuorten käyttävän runsaasti aikaa tietokoneen parissa ja vanhempien kokevan ongelmallisena käytön rajoittamisen. Nuorten kartoituskyselyn vastauksissa korostui päihteiden käytön yleisyys jo kahdeksas luokkalaisten keskuudessa. Huomioitava seikka ovat suuret eroavaisuudet vanhempien ja nuorten vastauksissa.
Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksellisena prosessina, jossa toiminnan suunnittelu, havainnointi ja reflektointi muodostavat spiraalimaisen kehän. Tutkimuksen aineisto koostuu nuorille ja vanhemmille suunnatun kartoituskyselyn tuloksista, tutkijoiden omasta aktiivisesta osallistuvasta havainnoinnista, ohjauskeskustelujen perusteella tehdyistä muistiinpanoista sekä vanhempi rajojen asettajana - teemapäivän havainnoista ja palautteista. Kartoitustuloksista muodostettiin Excel-taulukot, jotka havainnollistavat saatuja kartoituskyselyn tuloksia. Tutkimuksen kumppaniksi valikoitui Langinkosken yläkoulun 8. luokan oppilaat ja heidän vanhempansa.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käytiin läpi vanhemmuutta, vanhemmuuden rooleja ja vanhemmuuden tukemista rajojen asettamisen näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin murrosikään kehitysvaiheena ja kotisääntöjen merkitykseen kasvavan nuoren jokapäiväisessä elämässä. Pohjana toimintatutkimuksessa on holistinen ihmiskäsitys. Tutkimuksen tulokset toivat esiin tietokoneen käytön haasteena nykypäivän kodin arjessa ja kasvatuksessa. Tulokset osoittavat nuorten käyttävän runsaasti aikaa tietokoneen parissa ja vanhempien kokevan ongelmallisena käytön rajoittamisen. Nuorten kartoituskyselyn vastauksissa korostui päihteiden käytön yleisyys jo kahdeksas luokkalaisten keskuudessa. Huomioitava seikka ovat suuret eroavaisuudet vanhempien ja nuorten vastauksissa.