Delaktighet som en central del av fostringsgemenskapen : - en kvalitativ studie om de professionella fostrarnas upplevelser
Rönnberg, Minna (2010)
Rönnberg, Minna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108559
Tiivistelmä
Detta är ett projekterat examensarbete, som har förverkligats inom ramen för ett Nor Plus- projekt kring delaktighet i dagvården. Examensarbetet har fokus på de professionella fostrarnas upplevelser av delaktighet inom fostringsgemenskapen och på förverkligande av fostringsgemenskap i daghemmets vardag. Syftet med examensarbete är att studera på vilka sätt de professionella fostrarna förverkligar fostringsgemenskapens principer i sitt arbete, och hur fostringsgemenskap förverkligas i praktiken på daghemmet. Syftet är även att studera personalens upplevelser av fostringsgemenskap och personalens känsla av delaktighet i samband med detta. Frågeställningarna är: Hur uppfattar personalen begreppen fostringsgemenskap och delaktighet? Hur förverkligas fostringsgemenskapen i daghemmets vardag? Hur upplever personalen att samarbetet med föräldrarna fungerar? Upplever personalen att de centrala principerna för fostringsgemenskap, framför allt delaktighet, förverkligas i samarbetet med föräldrarna? Genom den kvalitativa undersökningen har jag haft som mål att lyfta fram de professionella fostrarnas upplevelser inom ämnet. Datainsamlingsmetoderna är temaintervjuer av sex respondenter samt genomgång av litteratur. Examensarbetets teoretiska utgångspunkter är starkt socialpedagogiska och utgörs av teorier kring fostringsgemenskap, delaktighet, samarbete, respekt, tillit och dialog. Resultaten visar att fostringsgemenskap förverkligas i huvudsak genom det dagliga samarbetet, diskussioner och möten med föräldrarna, egenvårdarsystemet, samt föräldrasamtal. Strävan till ett aktivt och ömsesidigt samarbete med föräldrarna lyftes fram som en viktig del av de professionellas dagliga arbete. Delaktighet och deltagande i samarbetet med föräldrarna och i fostringsgemenskapen kan avläsas av respondenternas svar. Trots att respondenterna kände sig delaktiga i samarbetet poängterades även att närheten i fostringsgemenskapen är varierande. Detta upplevdes dock vara situationsbundet och beroende på förälderns inställning. This commissioned degree thesis is carried out as a part of the Nord Plus- project, a project about participation in day care. The focus in this thesis is on how the daycare personnel feel about participation in the professional partnership, and how the professional partnership is carried out in the daycare center’s everyday activities. My purpose is to study how the personnel use the principles for professional partnership in their work, and how the professional partnership is carried out in the daycare. My aim is also to study the day care personnel’s experiences of the professional partnership and their experiences of participation in the professional partnership. The research questions for this thesis have been: How do the personnel comprehend the terms professional partnership and participation? How is the professional partnership carried out at the daycare center? How do the daycare personnel feel that the professional partnership is working? Do the personnel feel that the key principles for professional partnership, especially participation, are carried out in cooperation with parents? My thesis is based on both analysis of literature and on theme based interviews with six professionals. The theoretical base for this thesis work is strongly affected by the social pedagogy. I have used theories about the professional partnership, participation, cooperation, respect, confidence and dialogue. The results show that the professional partnership is carried out in daily cooperation, discussions with parents and trough the primary caregiver system. The aim for an active and mutual cooperation with parents was highlighted as an important part of the personnel’s everyday work. The personnel’s participation and involvement in cooperation with the parents and in professional partnership could be seen in the results. Although respondents felt involved in the cooperation, the personnel also emphasized the aspect of the nearness of the professional partnership. This is however varied and dependent on the parent's attitude.