TV-TAULUT TUNNETUIKSI : Minivideomainoskampanjan vaikutus yritysimagoon ja myyntiin
Sipilä, Timo (2010)
Sipilä, Timo
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108538
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Sipilä, Timo 2010. TV-taulut tunnetuiksi. Minivideomainoskampanjan vaikutus yritys-imagoon ja myyntiin
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Viestinnän koulutusoh-jelma. Sivuja 41. Liitteet 1 – 3.
Keskityn tutkimaan tässä opinnäytetyössä neljän lyhyen mainosvideon avulla toteutettua Oulun valomainostaulujen ”imagonkohotus”-mainoskampanjan vaikutuksia. Tutkin, miten Oulun Energia Areenan mediakuutiolla Oulun Kärppien kotiotteluissa ja interne-tissä eri sosiaalisissa medioissa levitetyt minivideot vaikuttavat Mainosmakerin tunnettavuuteen ja liiketoimintaan sekä Oulun valomainostaulujen tunnettavuuteen ja imagoon mainosmediana. Lisäksi esittelen opinnäytetyössäni Suomessa uutena mainosmediana leviävää tv-taulumainontaa. Mainosmaker on oma yritykseni, joka ylläpitää Oulun ja Kuopion tienvarsien kahdeksaa tv-taulua sekä tuottaa niihin sisältöä.
Ulkomainontaan luettavat tv-taulut yleistyvät Suomessa hurjaa vauhtia. TV-tauluja vai-vaa kokemuksieni mukaan imagoongelma, sillä niiden vahvuuksia ei tunneta, niitä pi-detään kalliina, siirtyminen uuteen mainosmediaan pelottaa tai niiden valtavaa huomio-arvoa ei tunnusteta. Käyn läpi Mainosmakerin videokampanjan suunnittelu- ja toteutus-vaiheet sekä seuraan kampanjan tuloksia viiden kuukauden ajan. Käytän lähteinä mark-kinointi- ja mainosalan kirjallisuutta.
Kuvasin neljä sketsinomaista mainosvideota, joita levitin Oulun Kärppien kotiotteluissa mediakuutiolla ja internetissä sosiaalisissa medioissa. Seurasin kampanjan onnistumista Snoobi-seurantapalvelun avulla, joka asennettiin kampanjaa varten Mainosmakerin, Kuopion tv-taulut omistavan Digimedia Finland Oy:n ja Oulun tv-taulut omistavan Ou-lun Palloseura-jalkapallo ry:n nettisivuille.
Mainoskampanja ja yhteistyökuvio Oulun Kärppien kanssa kohottivat tv-taulujen ima-goa mainosmediana. Jääkiekkokauden aikana mainokset näki noin 200 000 ihmistä. Kä-vijämäärät Mainosmakerin, Digimedia Finland Oy:n ja Oulun Palloseura-jalkapallo ry:n nettisivuilla lisääntyivät jonkin verran. Netissä videot keräsivät noin 2000 katsojaa. Kampanjalla oli myös positiivisia vaikutuksia Mainosmakerin talouteen; tosin mainos-kampanjan taloudellisia vaikutuksia oli hankala erottaa käytössä olleilla työkaluilla.
Asiasanat: tv-taulut, valomainostaulut, mainosmaker, mainos, mainoskampanja, mai-nostaminen
Sipilä, Timo 2010. TV-taulut tunnetuiksi. Minivideomainoskampanjan vaikutus yritys-imagoon ja myyntiin
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Viestinnän koulutusoh-jelma. Sivuja 41. Liitteet 1 – 3.
Keskityn tutkimaan tässä opinnäytetyössä neljän lyhyen mainosvideon avulla toteutettua Oulun valomainostaulujen ”imagonkohotus”-mainoskampanjan vaikutuksia. Tutkin, miten Oulun Energia Areenan mediakuutiolla Oulun Kärppien kotiotteluissa ja interne-tissä eri sosiaalisissa medioissa levitetyt minivideot vaikuttavat Mainosmakerin tunnettavuuteen ja liiketoimintaan sekä Oulun valomainostaulujen tunnettavuuteen ja imagoon mainosmediana. Lisäksi esittelen opinnäytetyössäni Suomessa uutena mainosmediana leviävää tv-taulumainontaa. Mainosmaker on oma yritykseni, joka ylläpitää Oulun ja Kuopion tienvarsien kahdeksaa tv-taulua sekä tuottaa niihin sisältöä.
Ulkomainontaan luettavat tv-taulut yleistyvät Suomessa hurjaa vauhtia. TV-tauluja vai-vaa kokemuksieni mukaan imagoongelma, sillä niiden vahvuuksia ei tunneta, niitä pi-detään kalliina, siirtyminen uuteen mainosmediaan pelottaa tai niiden valtavaa huomio-arvoa ei tunnusteta. Käyn läpi Mainosmakerin videokampanjan suunnittelu- ja toteutus-vaiheet sekä seuraan kampanjan tuloksia viiden kuukauden ajan. Käytän lähteinä mark-kinointi- ja mainosalan kirjallisuutta.
Kuvasin neljä sketsinomaista mainosvideota, joita levitin Oulun Kärppien kotiotteluissa mediakuutiolla ja internetissä sosiaalisissa medioissa. Seurasin kampanjan onnistumista Snoobi-seurantapalvelun avulla, joka asennettiin kampanjaa varten Mainosmakerin, Kuopion tv-taulut omistavan Digimedia Finland Oy:n ja Oulun tv-taulut omistavan Ou-lun Palloseura-jalkapallo ry:n nettisivuille.
Mainoskampanja ja yhteistyökuvio Oulun Kärppien kanssa kohottivat tv-taulujen ima-goa mainosmediana. Jääkiekkokauden aikana mainokset näki noin 200 000 ihmistä. Kä-vijämäärät Mainosmakerin, Digimedia Finland Oy:n ja Oulun Palloseura-jalkapallo ry:n nettisivuilla lisääntyivät jonkin verran. Netissä videot keräsivät noin 2000 katsojaa. Kampanjalla oli myös positiivisia vaikutuksia Mainosmakerin talouteen; tosin mainos-kampanjan taloudellisia vaikutuksia oli hankala erottaa käytössä olleilla työkaluilla.
Asiasanat: tv-taulut, valomainostaulut, mainosmaker, mainos, mainoskampanja, mai-nostaminen