Digitaalinen ulko- ja myymälämainonta
Tiilikainen, Petri (2010)
Tiilikainen, Petri
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108497
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena on tutkia digitaalisia mainosnäyttöjä ja niiden muodostamia mainosverkkoja, joita hyödynnetään ulko– ja myymälämainonnassa.
Tutkimuksen tavoitteena on antaa tietoa digitaalisten mainosnäyttöjen hyödyntämisestä ja tuoda esille kehitysehdotuksia yrityksille, jotka suunnittelevat digitaalisen mainosnäyttöverkoston rakentamista.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tutkitaan digitaalisen markkinoinin eri muotoja, digitaalisia markkinointikanavia ja digitaalista mediaa. Teoreettisen osan jälkeen keskitytään digitaaliseen ulko- ja myymälämainontaan.
Tutkimusongelmana on selvittää, miten digitaalisia mainosnäyttöjä ja niiden muodostamia mainosverkostoja voidaan hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa.
Työn empiirinen osa tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, julkaisuja, internetin tietokantoja ja kirjoittajan omaa työkokemusta. Tutkimuksessa analysoidaan kerättyä materiaalia ja muodostetaan sen pohjalta johtopäätökset.
Tutkimustuloksena todetaan, että suurimmat haasteet ovat digitaalisten mainosnäyttöverkostojen kaupallistamisessa ja laadukkaan sisällön tuottamisessa sekä hallinnoimisessa. Digitaalisella mainosnäytöllä esitetyn mainoskampanjan tehokkuuden tarkka mittaaminen on tällä hetkellä myös ongelmallista ja vaatii jatkotutkimuksia.
Tutkimuksen tavoitteena on antaa tietoa digitaalisten mainosnäyttöjen hyödyntämisestä ja tuoda esille kehitysehdotuksia yrityksille, jotka suunnittelevat digitaalisen mainosnäyttöverkoston rakentamista.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tutkitaan digitaalisen markkinoinin eri muotoja, digitaalisia markkinointikanavia ja digitaalista mediaa. Teoreettisen osan jälkeen keskitytään digitaaliseen ulko- ja myymälämainontaan.
Tutkimusongelmana on selvittää, miten digitaalisia mainosnäyttöjä ja niiden muodostamia mainosverkostoja voidaan hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa.
Työn empiirinen osa tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, julkaisuja, internetin tietokantoja ja kirjoittajan omaa työkokemusta. Tutkimuksessa analysoidaan kerättyä materiaalia ja muodostetaan sen pohjalta johtopäätökset.
Tutkimustuloksena todetaan, että suurimmat haasteet ovat digitaalisten mainosnäyttöverkostojen kaupallistamisessa ja laadukkaan sisällön tuottamisessa sekä hallinnoimisessa. Digitaalisella mainosnäytöllä esitetyn mainoskampanjan tehokkuuden tarkka mittaaminen on tällä hetkellä myös ongelmallista ja vaatii jatkotutkimuksia.