Kouvolan urheiluakatemian visuaalinen viestintä
Heikkilä, Sonja (2010)
Heikkilä, Sonja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005088421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005088421
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kertoo, mitä visuaalinen identiteetti on tänä päivänä, miten sitä voidaan suunnitella ja toteuttaa sekä mitä merkitystä sillä on organisaatioille. Työssä tuodaan esiin eri visuaalisten elementtien luomaa kokonaisuutta, joiden pohjalta organisaation visuaalinen identiteetti rakentuu.
Visuaalista suunnittelua tehdessä on lähdettävä liikkeelle organisaation ytimestä. On otettava selvää, mikä on liikeidea ja haluttu imago. Selkeällä ja yhtenäisellä visuaalisella ilmeellä annetaan organisaatiosta luotettava ja asiallinen kuva.
Teoriaosuudessa perehdyttiin siis toimeksiantajan Kouvolan urheiluakatemian ja sen koordinoijana toimivan Olympiakomitean identiteettiin ja siitä muodostuvaan mielikuvaan. Imagon rakentaminen uudenlaiselle verkostoituneelle organisaatiolle koettiin haasteelliseksi ilman käytännön esimerkkejä, joten taustatietojen saamiseksi päädyttiin tekemään lyhyt kysely.
Työssä tutustuttiin Suomessa toimivien urheiluakatemioiden viestintään akatemioille lähetetyn kyselyn kautta. Sen avulla saatiin taustatietoa toimeksiantajan visuaalisen viestinnän suunnitteluun. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää miten nimenomaan visuaalista viestintää on hyödynnetty uudenlaisen organisaation imagon rakentamisessa.
Työn ohjenuorana toimi Olympiakomitean tekemä Urheiluakatemioiden valtakunnallinen kehittämisohjelma, johon on listattu tavoitteita koskien viestintää ja organisaation imagoa. Kehittämisohjelman tavoitteiden ja toimeksiantajan toiveiden mukaan toteutettiin graafinen ohjeisto, PowerPoint-ohjeistus. Internet-sivujen layout sekä Facebook-profiili: sosiaalisen vuorovaikutuksen rakentaja.
Visuaalista suunnittelua tehdessä on lähdettävä liikkeelle organisaation ytimestä. On otettava selvää, mikä on liikeidea ja haluttu imago. Selkeällä ja yhtenäisellä visuaalisella ilmeellä annetaan organisaatiosta luotettava ja asiallinen kuva.
Teoriaosuudessa perehdyttiin siis toimeksiantajan Kouvolan urheiluakatemian ja sen koordinoijana toimivan Olympiakomitean identiteettiin ja siitä muodostuvaan mielikuvaan. Imagon rakentaminen uudenlaiselle verkostoituneelle organisaatiolle koettiin haasteelliseksi ilman käytännön esimerkkejä, joten taustatietojen saamiseksi päädyttiin tekemään lyhyt kysely.
Työssä tutustuttiin Suomessa toimivien urheiluakatemioiden viestintään akatemioille lähetetyn kyselyn kautta. Sen avulla saatiin taustatietoa toimeksiantajan visuaalisen viestinnän suunnitteluun. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää miten nimenomaan visuaalista viestintää on hyödynnetty uudenlaisen organisaation imagon rakentamisessa.
Työn ohjenuorana toimi Olympiakomitean tekemä Urheiluakatemioiden valtakunnallinen kehittämisohjelma, johon on listattu tavoitteita koskien viestintää ja organisaation imagoa. Kehittämisohjelman tavoitteiden ja toimeksiantajan toiveiden mukaan toteutettiin graafinen ohjeisto, PowerPoint-ohjeistus. Internet-sivujen layout sekä Facebook-profiili: sosiaalisen vuorovaikutuksen rakentaja.