Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kehittäminen ja käyttöönotto Sippolan Koulukodilla
Riittinen, Miia (2010)
Riittinen, Miia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078411
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
RIITTINEN MIIA SOSIAALIPEDAGOGISEN HEVOSTOIMINNAN KEHITTÄMINEN JA KÄYTTÖÖNOTTO SIPPOLAN KOULUKODILLA
Opinnäytetyö 52 sivua
Työn ohjaaja Lehtori Paulette Etelävuori
Toimeksiantaja Sippolan Koulukoti
Maaliskuu 2010
Avainsanat lastensuojelu, sosiaalipedagogiikka, hevonen, yhteisöllisyys, toiminnallisuus, elämyksellisyys
Yhteiskuntaamme leimaava epävakaus ja jatkuvat muutokset vaikuttavat voimakkaasti yksilöiden ja perheiden elämään. Lasten ja nuorten pahoinvointi ja syrjäytyminen ovat lisääntyneet ja yhä enemmän tarvitaan sosiaalihuollon ja lastensuojelun toimenpiteitä. Muutokset yhteiskunnassa ja lasten ja nuorten ongelmien moninaistuminen luovat tarpeen uusien menetelmien kehittämiselle myös lastensuojelun kentällä.
Sippolan Koulukoti on yksi Stakesin alaisuudessa toimivista valtion lastensuojelulaitoksista, joka on jo yli sadan vuoden ajan tarjonnut lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä tukevia lastensuojelun palveluja. Myös Sippolan Koulukodilla on haluttu kehittää paremmin lasten ja nuorten muuttuneita tarpeita vastaavia menetelmiä, joissa aidon vuorovaikutuksen ja toiminnallisuuden myötä tuettaisiin paremmin lasten ja nuorten kehitystä ja luotaisiin yhteisten kokemusten avulla eväitä elämään.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on lasten ja nuorten sosiaalisen kasvun ja hyvinvoinnin tukemista hevosen kanssa tapahtuvan yhteisöllisen toiminnan avulla. Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvata tämän toiminnallisen menetelmän kehittämis- ja käyttöönottoprosessia Sippolan Koulukodilla.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
RIITTINEN MIIA SOSIAALIPEDAGOGISEN HEVOSTOIMINNAN KEHITTÄMINEN JA KÄYTTÖÖNOTTO SIPPOLAN KOULUKODILLA
Opinnäytetyö 52 sivua
Työn ohjaaja Lehtori Paulette Etelävuori
Toimeksiantaja Sippolan Koulukoti
Maaliskuu 2010
Avainsanat lastensuojelu, sosiaalipedagogiikka, hevonen, yhteisöllisyys, toiminnallisuus, elämyksellisyys
Yhteiskuntaamme leimaava epävakaus ja jatkuvat muutokset vaikuttavat voimakkaasti yksilöiden ja perheiden elämään. Lasten ja nuorten pahoinvointi ja syrjäytyminen ovat lisääntyneet ja yhä enemmän tarvitaan sosiaalihuollon ja lastensuojelun toimenpiteitä. Muutokset yhteiskunnassa ja lasten ja nuorten ongelmien moninaistuminen luovat tarpeen uusien menetelmien kehittämiselle myös lastensuojelun kentällä.
Sippolan Koulukoti on yksi Stakesin alaisuudessa toimivista valtion lastensuojelulaitoksista, joka on jo yli sadan vuoden ajan tarjonnut lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä tukevia lastensuojelun palveluja. Myös Sippolan Koulukodilla on haluttu kehittää paremmin lasten ja nuorten muuttuneita tarpeita vastaavia menetelmiä, joissa aidon vuorovaikutuksen ja toiminnallisuuden myötä tuettaisiin paremmin lasten ja nuorten kehitystä ja luotaisiin yhteisten kokemusten avulla eväitä elämään.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on lasten ja nuorten sosiaalisen kasvun ja hyvinvoinnin tukemista hevosen kanssa tapahtuvan yhteisöllisen toiminnan avulla. Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvata tämän toiminnallisen menetelmän kehittämis- ja käyttöönottoprosessia Sippolan Koulukodilla.