Opinto-ohjauksen toteutus Moodle-oppimisympäristöön : Case Tampereen ammattikorkeakoulun kulttuuriala, taiteen ja viestinnän osaamiskeskus
Uimonen, Kirsi-Marja (2010)
Uimonen, Kirsi-Marja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078387
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämä kehittämishanke kuuluu Tampereen Ammatillisen opettajakorkeakoulun opetta-jankoulutuksen opintoihin. Kuluvana syksynä Tampereen ammattikorkeakoulun kulttuurialalla taiteen ja viestinnän osaamiskeskuksessa alkoi ensimmäistä kertaa englanninkielinen koulutusohjelma, jossa toimin opinto-ohjaajan tehtävissä. Näin ollen opiskelijayhteisössämme on tutkinto-opiskelijoina suomenkielisen opiskelijaenemmistön lisäksi vieraskielisiä opiskelijoita, ja heidän lisäkseen vieraskielisiä ovat kansainvälisessä vaihdossa olevat opiskelijat. Olemme uudessa tilanteessa, ja toimimme aikaisempaa laajemmin monikulttuurisessa ympäristössä, mikä tuo eittämättä mukanaan kasvavia haasteita opintojen ohjaamiseen. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää elokuvan ja television sekä kuvataiteen ja Median koulutusohjelmien opinto-ohjausta.
Opiskelijoiden tarvitsemaa opinto-ohjaukseen liittyvää tietoa koottiin kyselyllä, joka suunnattiin kaikille taiteen ja viestinnän osaamiskeskuksen opiskelijoille.
Kehittämishankkeen tuloksena on Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osaamiskeskuksen koulutusohjelmien opintojen ohjauksen Moodle-oppimisympäristö, johon on koottu opiskelijan opiskelua ja opettamisen suunnittelua ohjaavat keskeiset ohjeet, joita opiskelijat voivat hyödyntää koko opintojensa ajan.
Tämä kehittämishanke kuuluu Tampereen Ammatillisen opettajakorkeakoulun opetta-jankoulutuksen opintoihin. Kuluvana syksynä Tampereen ammattikorkeakoulun kulttuurialalla taiteen ja viestinnän osaamiskeskuksessa alkoi ensimmäistä kertaa englanninkielinen koulutusohjelma, jossa toimin opinto-ohjaajan tehtävissä. Näin ollen opiskelijayhteisössämme on tutkinto-opiskelijoina suomenkielisen opiskelijaenemmistön lisäksi vieraskielisiä opiskelijoita, ja heidän lisäkseen vieraskielisiä ovat kansainvälisessä vaihdossa olevat opiskelijat. Olemme uudessa tilanteessa, ja toimimme aikaisempaa laajemmin monikulttuurisessa ympäristössä, mikä tuo eittämättä mukanaan kasvavia haasteita opintojen ohjaamiseen. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää elokuvan ja television sekä kuvataiteen ja Median koulutusohjelmien opinto-ohjausta.
Opiskelijoiden tarvitsemaa opinto-ohjaukseen liittyvää tietoa koottiin kyselyllä, joka suunnattiin kaikille taiteen ja viestinnän osaamiskeskuksen opiskelijoille.
Kehittämishankkeen tuloksena on Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osaamiskeskuksen koulutusohjelmien opintojen ohjauksen Moodle-oppimisympäristö, johon on koottu opiskelijan opiskelua ja opettamisen suunnittelua ohjaavat keskeiset ohjeet, joita opiskelijat voivat hyödyntää koko opintojensa ajan.