Yhteinen arki leikkien ja liikkuen : kotiharjoiteopas 3–6-vuotiaille lapsille, joilla on diagnosoitu kehityksellinen koordinaatiohäiriö sekä dysfasia
Laitinen, Soile (2010)
Laitinen, Soile
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas vanhemmille, joiden lapsella on diagnosoitu kehityksellinen koordinaatiohäiriö sekä dysfasia. Lasten ikäryhmäksi valittiin 3–6-vuotiaat. Oppaan yhteistyötahona toimi Aivohalvaus- ja dysfasialiitto.
Opinnäytetyö sekä konkreettinen opas on luotu kirjallisuuden pohjalta. Prosessin aikana on tehty yhteistyötä opinnäytetyöohjaaja Eija Viitalan, yhteistyötahon, viittomakielenohjaaja Tanja Holmströmin, viittomakielen lehtori Tiina Haaksilahden sekä graafikko Taija Pietilän kanssa.
Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan opinnäytetyön taustoja, ja niiden pohjalta asetettuja tavoitteita ja keinoja saavuttaa tavoitteet. Lisäksi työssä kuvataan oppaan tuotteistamisprosessi, sekä pohditaan mahdollisuuksia jatkotutkimuksille. Opinnäytetyön päätavoite oli tuottaa konkreettinen tuote eli kotiharjoiteopas, jossa pääpaino oli lapsen motoriikan tukeminen. Dysfasian haasteet huomioitiin tavassa ohjata lapsia. Oppaan sisältö pohjautuu kirjallisuudesta saatuihin tietoihin ja tutkimustuloksiin.
Oppaaseen on koottu asiatietoa kehityksellisen koordinaatiohäiriön tyypillisimmistä ongelmakohdista ja niiden vaikutuksesta lapsen arjessa. Jokaista ongelmaa kohden on luotu yksi konkreettinen harjoite tai leikki, jota tekemällä kotona voidaan kehittää lapsen motoriikkaa. Opas on tarkoitettu kotikäyttöön, mutta sitä voivat hyödyntää myös muut lapsen arkeen kuuluvat henkilöt esimerkiksi päiväkodin henkilökunta.
Opinnäytetyö sekä konkreettinen opas on luotu kirjallisuuden pohjalta. Prosessin aikana on tehty yhteistyötä opinnäytetyöohjaaja Eija Viitalan, yhteistyötahon, viittomakielenohjaaja Tanja Holmströmin, viittomakielen lehtori Tiina Haaksilahden sekä graafikko Taija Pietilän kanssa.
Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan opinnäytetyön taustoja, ja niiden pohjalta asetettuja tavoitteita ja keinoja saavuttaa tavoitteet. Lisäksi työssä kuvataan oppaan tuotteistamisprosessi, sekä pohditaan mahdollisuuksia jatkotutkimuksille. Opinnäytetyön päätavoite oli tuottaa konkreettinen tuote eli kotiharjoiteopas, jossa pääpaino oli lapsen motoriikan tukeminen. Dysfasian haasteet huomioitiin tavassa ohjata lapsia. Oppaan sisältö pohjautuu kirjallisuudesta saatuihin tietoihin ja tutkimustuloksiin.
Oppaaseen on koottu asiatietoa kehityksellisen koordinaatiohäiriön tyypillisimmistä ongelmakohdista ja niiden vaikutuksesta lapsen arjessa. Jokaista ongelmaa kohden on luotu yksi konkreettinen harjoite tai leikki, jota tekemällä kotona voidaan kehittää lapsen motoriikkaa. Opas on tarkoitettu kotikäyttöön, mutta sitä voivat hyödyntää myös muut lapsen arkeen kuuluvat henkilöt esimerkiksi päiväkodin henkilökunta.