Intercultural competence in international social work : - A literature review
Palmu, Tanja (2010)
Palmu, Tanja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078341
Tiivistelmä
Abstract:
Intercultural competence is becoming increasingly important in various contexts, including the social work context. This thesis examines intercultural competence and the different imperatives for intercultural competence, connecting them to different approaches to international social work. The hypothesis is that intercultural competence is important in international social work, and the hypothesis will be tested by researching relevant literature. The research questions are:
1. Why is intercultural competence needed?
2. Why is intercultural competence needed specifically among people working in the social field?
3. Why is intercultural competence needed in international social work?
The research was conducted as a systematic literature review, with the intention to widen and deepen the already existing knowledge in the field, as well as create a springboard for further studies in the field. The analysis addresses how different approaches to international social work relate to the different imperatives for developing intercultural competence. This was done by categorizing various authors’ reasoning as to why developing intercultural competence is important into different imperatives (both in general and for people working in the social field in specific), and then relating these to different approaches to international social work. Results show that intercultural competence is of great importance in social work in general, as well as in international social work in specific, regardless of which definition of international social work that was examined.
This thesis was commissioned by Project Sunshine, a non-profit organization in USA that works with children in hospital and their families. Project Sunshine has a very diverse clientele, and they work both within the USA and internationally, so this thesis can support their work. Sammandrag:
Interkulturell kompetens blir allt viktigare inom olika sammanhang, även inom socialt arbete. Detta examensarbete undersöker interkulturell kompetens och de olika imperativen för interkulturell kompetens, samt länkar dem till olika definitioner av internationellt socialt arbete. Hypotesen är att interkulturell kompetens är viktigt inom internationellt socialt arbete, och hypotesen testas genom att undersöka relevant litteratur inom området. Forskningsfrågorna är:
1. Varför behövs interkulturell kompetens?
2. Varför behövs interkulturell komptens specifikt för människor som arbetar inom det sociala?
3. Varför behövs interkulturell kompetens inom internationellt socialt arbete?
Undersökningen gjordes som en systematisk litteraturstudie, med avsikt att utveckla och fördjupa den redan existerande kunskapen inom området, samt att skapa en plattform för fortsatta studier inom området. Analysen undersöker hur olika definitioner av internationellt socialt arbete relaterar till de olika imperativen för interkulturell kompetens, genom att olika författares resonemang kring varför interkulturell kompetens är viktigt kategoriserades i olika imperativ, som sedan kopplades till olika definitioner av internationellt socialt arbete. Resultaten visar att interkulturell kompetens är av stor betydelse inom socialt arbete i allmänhet, och inom internationellt socialt arbete specifikt, oberoende av vilken definition av internationellt socialt arbete som undersöktes.
Som uppdragsgivare fungerade Project Sunshine, en ideell förening som arbetar med barn på sjukhus och deras familjer. Project Sunshine har en väldigt mångfaldig klientgrupp och arbetar både i USA och internationellt, så detta examensarbete kan stöda deras arbete.
Intercultural competence is becoming increasingly important in various contexts, including the social work context. This thesis examines intercultural competence and the different imperatives for intercultural competence, connecting them to different approaches to international social work. The hypothesis is that intercultural competence is important in international social work, and the hypothesis will be tested by researching relevant literature. The research questions are:
1. Why is intercultural competence needed?
2. Why is intercultural competence needed specifically among people working in the social field?
3. Why is intercultural competence needed in international social work?
The research was conducted as a systematic literature review, with the intention to widen and deepen the already existing knowledge in the field, as well as create a springboard for further studies in the field. The analysis addresses how different approaches to international social work relate to the different imperatives for developing intercultural competence. This was done by categorizing various authors’ reasoning as to why developing intercultural competence is important into different imperatives (both in general and for people working in the social field in specific), and then relating these to different approaches to international social work. Results show that intercultural competence is of great importance in social work in general, as well as in international social work in specific, regardless of which definition of international social work that was examined.
This thesis was commissioned by Project Sunshine, a non-profit organization in USA that works with children in hospital and their families. Project Sunshine has a very diverse clientele, and they work both within the USA and internationally, so this thesis can support their work.
Interkulturell kompetens blir allt viktigare inom olika sammanhang, även inom socialt arbete. Detta examensarbete undersöker interkulturell kompetens och de olika imperativen för interkulturell kompetens, samt länkar dem till olika definitioner av internationellt socialt arbete. Hypotesen är att interkulturell kompetens är viktigt inom internationellt socialt arbete, och hypotesen testas genom att undersöka relevant litteratur inom området. Forskningsfrågorna är:
1. Varför behövs interkulturell kompetens?
2. Varför behövs interkulturell komptens specifikt för människor som arbetar inom det sociala?
3. Varför behövs interkulturell kompetens inom internationellt socialt arbete?
Undersökningen gjordes som en systematisk litteraturstudie, med avsikt att utveckla och fördjupa den redan existerande kunskapen inom området, samt att skapa en plattform för fortsatta studier inom området. Analysen undersöker hur olika definitioner av internationellt socialt arbete relaterar till de olika imperativen för interkulturell kompetens, genom att olika författares resonemang kring varför interkulturell kompetens är viktigt kategoriserades i olika imperativ, som sedan kopplades till olika definitioner av internationellt socialt arbete. Resultaten visar att interkulturell kompetens är av stor betydelse inom socialt arbete i allmänhet, och inom internationellt socialt arbete specifikt, oberoende av vilken definition av internationellt socialt arbete som undersöktes.
Som uppdragsgivare fungerade Project Sunshine, en ideell förening som arbetar med barn på sjukhus och deras familjer. Project Sunshine har en väldigt mångfaldig klientgrupp och arbetar både i USA och internationellt, så detta examensarbete kan stöda deras arbete.