Poliisiammattikorkeakoulun itseopiskeluverkkokurssi huomautuslomakkeesta : Moodle-oppimisalustan ja Adobe Acrobat 8 Professional-ohjelmiston ominaisuuksien hyödyntäminen verkko-opetuksessa
Toivonen, Jukka-Pekka; Kapiainen, Jari; Kontinen, Ville (2010)
Toivonen, Jukka-Pekka
Kapiainen, Jari
Kontinen, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078328
Tiivistelmä
Poliisiammattikorkeakoulun poliisin perustutkinnosta valmistuneella opiskelijoilla oli puutteita poliisin käyttämien paperisten lomakkeiden tuntemuksessa ja täyttämisessä. Poliisin perustutkinnon opetussuunnitelman eri aineopintojen tuntikehykset eivät riittäneet kyseisiin lomakkeisiin tutustumiseksi, joten lomakkeiden tuntemusta ja täyttöopastusta oli tarkoitus lisätä vapaaehtoisten itseopiskeluna tehtävien verkkokurssien avulla.
Verkkokursseilla läpikäytävien lomakkeiden opetuksessa hyödynnettiin Adobe Acrobat 8 Professional –ohjelman ja Moodle-oppimisympäristön ominaisuuksia tavalla, jota oppilaitoksessa ei oltu aiemmin käytetty, eivätkä työssä mukana olleet menetelmää aiemmin tunteneet.
Paperilomakkeesta tehtiin Adobe Acrobat 8 Professional –ohjelman avulla itseopastava ja sen ympärille rakennettiin Moodle-oppimisympäristöön itseopiskeluna käytävä esimerkkiverkkokurssi. Esimerkkikurssiin ja opastavan lomakkeen tekemiseen tutustuttuaan kenellä tahansa opettajalla on perusedellytykset luoda vastaavanlaisia kursseja, mikäli hänellä on käytössään tarvittavat ohjelmistot ja niiden peruskäyttö on entuudestaan tuttua.
Verkkokurssin rakentamisessa on tukeuduttu konstruktivismiin nojautuvaan mielekkään oppimisen käsitteeseen. Oppimistilanteesta itseopiskelukurssilla pyrittiin tekemään mahdollisimman tehokas, toimiva ja mielekäs. Kurssissa tavoiteltiin itseohjautuvuutta, aktiivisuutta, yhteisöllisyyttä, vuorovaikutteisuutta, päämääräsuuntautuneisuutta, yksilöllisyyttä ja oman osaamisen arviointia.
Verkkokursseilla läpikäytävien lomakkeiden opetuksessa hyödynnettiin Adobe Acrobat 8 Professional –ohjelman ja Moodle-oppimisympäristön ominaisuuksia tavalla, jota oppilaitoksessa ei oltu aiemmin käytetty, eivätkä työssä mukana olleet menetelmää aiemmin tunteneet.
Paperilomakkeesta tehtiin Adobe Acrobat 8 Professional –ohjelman avulla itseopastava ja sen ympärille rakennettiin Moodle-oppimisympäristöön itseopiskeluna käytävä esimerkkiverkkokurssi. Esimerkkikurssiin ja opastavan lomakkeen tekemiseen tutustuttuaan kenellä tahansa opettajalla on perusedellytykset luoda vastaavanlaisia kursseja, mikäli hänellä on käytössään tarvittavat ohjelmistot ja niiden peruskäyttö on entuudestaan tuttua.
Verkkokurssin rakentamisessa on tukeuduttu konstruktivismiin nojautuvaan mielekkään oppimisen käsitteeseen. Oppimistilanteesta itseopiskelukurssilla pyrittiin tekemään mahdollisimman tehokas, toimiva ja mielekäs. Kurssissa tavoiteltiin itseohjautuvuutta, aktiivisuutta, yhteisöllisyyttä, vuorovaikutteisuutta, päämääräsuuntautuneisuutta, yksilöllisyyttä ja oman osaamisen arviointia.