Alakoulun mediaviikko : Opettajan opas mediakasvatuksellisen teemaviikon järjestämiseen
Rahja, Rauna (2010)
Rahja, Rauna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078271
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa mediakasvatuksellinen opettajien ja muiden kasvattajien käyttöön tarkoitettu oppimateriaali. Materiaali kokoaa yhteen toimivia ja hyödyllisiä menetelmiä ja tehtäviä mediakasvatuksen alalta ja tarjoaa mallin sekä ohjeita alakoulun opettajille mediakasvatuksellisen teemaviikon järjestämiseen. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen toimeksiantaja ja tilaaja on Mediakasvatusseura ry.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty laaja-alaisesti mediakasvatuksen tutkimusta ja kirjallisuutta. Suomalainen mediakasvatuskenttä on edistynyt viime vuosien aikana monella eri tavalla, alalla on kuitenkin edelleen monia kehitystarpeita. Useiden tutkimusten ja selvitysten mukaan yksi tärkeimmistä mediakasvatusta edistävistä toimenpiteistä on alan oppimateriaaleihin ja etenkin niiden saatavuuteen panostaminen. Mediakasvatuksellisten materiaalien tarpeessa vaikuttavat olevan erityisesti opettajat. Vaikka monet alan organisaatiot ja yhdistykset ovat tuottaneet laadukkaita mediakasvatuksellisia materiaaleja aktiivisesti jo useiden vuosien ajan, eivät nämä materiaalit ole kuitenkaan tavoitteet niitä tarvitsevia opettajia. Tämä opinnäytetyö pyrkii osaltaan vastaamaan näihin haasteisiin ja auttaa opettajia heidän tekemässään tärkeässä mediakasvatustyössä.
Oppimateriaalista on pyritty laatimaan mahdollisimman toimiva ja helppokäyttöinen, ensisijaisesti luokanopettajille suunnattu malli mediakasvatuksellisen viikon suunnitteluun ja toteuttamiseen alakoulun 5.-6. -luokilla. Osa oppimateriaalin tehtävistä on kerätty ja sovellettu alan julkaisuista ja oppaista, osa tehtävistä on laadittu nimenomaisesti tätä mediaviikkomallia varten. Vaikka mediaviikkomalli on suunnattu erityisesti alakoulun viimeisten luokkien ja niiden opettajien käyttöön, on materiaalista hyötyä myös toisten luokka- ja kouluasteiden opettajille ja muille mediakasvattajille.
Opetukseen vaikuttaviin tekijöihin kuten perusopetuksen opetussuunnitelmiin on kiinnitetty työssä erityistä huomiota, jotta opettajien olisi mahdollisimman vaivatonta käyttää mediaviikkomallin tehtäviä opetuksensa osana. Lisäksi työssä on hahmotettu erityisesti alakoulun viimeisiä luokkia käyvien lasten mediakulttuuria ja mediankäyttöä, jotta oppimateriaali olisi merkityksellinen myös heidän näkökulmastaan.
Oppimateriaalin toimivuuden takaamiseksi pyydettiin työstä kommentteja mediakasvatusalan materiaalituottajilta ja opettajilta. Heiltä saadun palautteen myötä mallia ja sen tehtäviä kehitettiin edelleen lopulliseen muotoonsa. Mediaviikkomalli on suunniteltu verkkopohjaiseksi oppimateriaaliksi ja sitä tullaan levittämään Mediakasvatusseuran internetsivuston kautta alan opettajille ja muille toimijoille.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty laaja-alaisesti mediakasvatuksen tutkimusta ja kirjallisuutta. Suomalainen mediakasvatuskenttä on edistynyt viime vuosien aikana monella eri tavalla, alalla on kuitenkin edelleen monia kehitystarpeita. Useiden tutkimusten ja selvitysten mukaan yksi tärkeimmistä mediakasvatusta edistävistä toimenpiteistä on alan oppimateriaaleihin ja etenkin niiden saatavuuteen panostaminen. Mediakasvatuksellisten materiaalien tarpeessa vaikuttavat olevan erityisesti opettajat. Vaikka monet alan organisaatiot ja yhdistykset ovat tuottaneet laadukkaita mediakasvatuksellisia materiaaleja aktiivisesti jo useiden vuosien ajan, eivät nämä materiaalit ole kuitenkaan tavoitteet niitä tarvitsevia opettajia. Tämä opinnäytetyö pyrkii osaltaan vastaamaan näihin haasteisiin ja auttaa opettajia heidän tekemässään tärkeässä mediakasvatustyössä.
Oppimateriaalista on pyritty laatimaan mahdollisimman toimiva ja helppokäyttöinen, ensisijaisesti luokanopettajille suunnattu malli mediakasvatuksellisen viikon suunnitteluun ja toteuttamiseen alakoulun 5.-6. -luokilla. Osa oppimateriaalin tehtävistä on kerätty ja sovellettu alan julkaisuista ja oppaista, osa tehtävistä on laadittu nimenomaisesti tätä mediaviikkomallia varten. Vaikka mediaviikkomalli on suunnattu erityisesti alakoulun viimeisten luokkien ja niiden opettajien käyttöön, on materiaalista hyötyä myös toisten luokka- ja kouluasteiden opettajille ja muille mediakasvattajille.
Opetukseen vaikuttaviin tekijöihin kuten perusopetuksen opetussuunnitelmiin on kiinnitetty työssä erityistä huomiota, jotta opettajien olisi mahdollisimman vaivatonta käyttää mediaviikkomallin tehtäviä opetuksensa osana. Lisäksi työssä on hahmotettu erityisesti alakoulun viimeisiä luokkia käyvien lasten mediakulttuuria ja mediankäyttöä, jotta oppimateriaali olisi merkityksellinen myös heidän näkökulmastaan.
Oppimateriaalin toimivuuden takaamiseksi pyydettiin työstä kommentteja mediakasvatusalan materiaalituottajilta ja opettajilta. Heiltä saadun palautteen myötä mallia ja sen tehtäviä kehitettiin edelleen lopulliseen muotoonsa. Mediaviikkomalli on suunniteltu verkkopohjaiseksi oppimateriaaliksi ja sitä tullaan levittämään Mediakasvatusseuran internetsivuston kautta alan opettajille ja muille toimijoille.