”Sponsoroinnilla saa rahaa” : Elokuvafestivaalin yritysyhteistyö
Anttila, Annakaisa (2010)
Anttila, Annakaisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078267
Tiivistelmä
Elokuvafestivaali kykenee tekemään tehokasta ja pitkäaikaista yritysyhteistyötä suunnittelemalla harkitusti toimintansa. Lisäksi toteutuksen tulee tapahtua sopimuksen mukaisesti ja jättäen kumppanille tunteen, että he lopulta hyötyivät enemmän yhteistyöstä. Viimeiseksi tulee muistaa tehdä yhteistyön jälkityöt alkaen kiitoksesta ja raportoinnista. Yritysyhteistyön ammattimainen toteuttaminen lähtee yrityksen tarpeiden ymmärtämisestä. Yhteistyö kulttuurikohteiden kanssa ei ole avustamista vaan oleellinen osa yrityksen markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön tilaaja on DocPoint – Helsingin dokumenttielokuvafestivaali, joten työssä painotettiin erityisesti DocPointin yritysyhteistyötä. Vertailupohjaa haettiin haastatteluin Suomen neljältä suurimmalta elokuvafestivaalilta, joiden toimintatavoissa havaittiin runsaasti yhtenäisyyksiä. Yksikään festivaali ei hyödynnä alan konsulttitoimistojen palveluita vaan tekee toiminnan itsenäisesti. Kaikki elokuvafestivaalit olivat suhteellisen tyytyväisiä omaan toimintaansa, mutta kokivat silti parannuksen olevan tarpeellista, jos vain resurssit olisivat paremmat. Aikaa ja henkilökuntaa puuttui kaikilta festivaaleilta. Toimintatavoissa oli myös parantamisen varaa, koska yhdeltäkään festivaalilta ei löytynyt kirjallisia rajoja tai periaatteita toiminnalle. Luottamusta festivaaleilta löytyi, mutta työn laaja teoria ei ollut kaikilla hallinnassa.
Kehitettäessä DocPointin yritysyhteistyötä oleelliseksi osaksi festivaalin toimintaa analysoitiin festivaalin toiminta yritysten kanssa yhdeksän vuoden historian ajalta. Selviä muutoksia selittävät eniten henkilöstön suuri vaihtuvuus sekä liian vähän panostusta ja kehitystyötä toiminnalle antanut henkilökunta.
DocPoint on vahva ja arvokas tuote, jota kyetään suunnitelmallisella työllä myymään yrityksille heidän markkinointiviestintänsä avuksi. Uudeksi lähtökohdaksi toimintaan tulee ottaa ajatus siitä, mitä DocPoint juuri voi yrityksille tarjota. Festivaalin täytyy tehdä toiminnastaan kattava tuotteistusprosessi. Sen avulla voidaan kehittää vastikkeet toimiviksi ja suunnitella yritykset, joihin otetaan yhteyttä seuraavaa festivaalia varten. Uutena toimintatapana yrityksille herätetään mielenkiinto tapahtumasta ensimmäisessä yhteydenotossa kertomalla festivaalin arvoista ja mielikuvista. Tarkat suoritteet suunnitellaan vasta yhdessä yrityksen kanssa. Festivaalin on mahdotonta etukäteen tietää, minkälainen markkinointiviestintä yritykselle juuri silloin olisi tarpeen.
Opinnäytetyö on DocPointille lähtölaukaus yritysyhteistyön antoisaan ja monivuotiseen tekemiseen. Työn periaatteita on mahdollista soveltaa myös muihin suomalaisiin elokuvafestivaaleihin sekä osittain yleisesti kulttuuritapahtumiin.
Opinnäytetyön tilaaja on DocPoint – Helsingin dokumenttielokuvafestivaali, joten työssä painotettiin erityisesti DocPointin yritysyhteistyötä. Vertailupohjaa haettiin haastatteluin Suomen neljältä suurimmalta elokuvafestivaalilta, joiden toimintatavoissa havaittiin runsaasti yhtenäisyyksiä. Yksikään festivaali ei hyödynnä alan konsulttitoimistojen palveluita vaan tekee toiminnan itsenäisesti. Kaikki elokuvafestivaalit olivat suhteellisen tyytyväisiä omaan toimintaansa, mutta kokivat silti parannuksen olevan tarpeellista, jos vain resurssit olisivat paremmat. Aikaa ja henkilökuntaa puuttui kaikilta festivaaleilta. Toimintatavoissa oli myös parantamisen varaa, koska yhdeltäkään festivaalilta ei löytynyt kirjallisia rajoja tai periaatteita toiminnalle. Luottamusta festivaaleilta löytyi, mutta työn laaja teoria ei ollut kaikilla hallinnassa.
Kehitettäessä DocPointin yritysyhteistyötä oleelliseksi osaksi festivaalin toimintaa analysoitiin festivaalin toiminta yritysten kanssa yhdeksän vuoden historian ajalta. Selviä muutoksia selittävät eniten henkilöstön suuri vaihtuvuus sekä liian vähän panostusta ja kehitystyötä toiminnalle antanut henkilökunta.
DocPoint on vahva ja arvokas tuote, jota kyetään suunnitelmallisella työllä myymään yrityksille heidän markkinointiviestintänsä avuksi. Uudeksi lähtökohdaksi toimintaan tulee ottaa ajatus siitä, mitä DocPoint juuri voi yrityksille tarjota. Festivaalin täytyy tehdä toiminnastaan kattava tuotteistusprosessi. Sen avulla voidaan kehittää vastikkeet toimiviksi ja suunnitella yritykset, joihin otetaan yhteyttä seuraavaa festivaalia varten. Uutena toimintatapana yrityksille herätetään mielenkiinto tapahtumasta ensimmäisessä yhteydenotossa kertomalla festivaalin arvoista ja mielikuvista. Tarkat suoritteet suunnitellaan vasta yhdessä yrityksen kanssa. Festivaalin on mahdotonta etukäteen tietää, minkälainen markkinointiviestintä yritykselle juuri silloin olisi tarpeen.
Opinnäytetyö on DocPointille lähtölaukaus yritysyhteistyön antoisaan ja monivuotiseen tekemiseen. Työn periaatteita on mahdollista soveltaa myös muihin suomalaisiin elokuvafestivaaleihin sekä osittain yleisesti kulttuuritapahtumiin.