Kansis Feissariin : Facebookin hyödyntäminen Kansallisteatterin markkinoinnissa
Vaverka, Roosa (2010)
Vaverka, Roosa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078261
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin sitä, miten Suomen Kansallisteatteri voi hyödyntää Internetissä toimivaa Facebook-yhteisöä markkinoinnissaan. Tutkimuksen tilaajana toimii siis Suomen Kansallisteatteri, joka toivoi työstä mahdollisimman tarkkaa ohjeistusta, kuinka menetellä Facebookissa niin, että se toisi lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta teatterille. Facebookin käytön aloittamisen tarkoituksena oli myös uusien asiakkaiden tavoittaminen ja aktivoiminen.
Tutkimuksen tueksi toteutettiin kysely, jossa hyödynnettiin aktiivisten teatterissakävijöiden ja Internetin käyttäjien mielipiteitä siitä, mikä saisi heidät kiinnostumaan Kansallisteatterin Facebook-sivusta. Kysely kohdistettiin 125 Stage-korttilaiselle, jotka ovat Kansallisteatterin nuoria kanta-asiakkaita. Kyselyn mukaan jopa 35 % heistä on käynyt Kansallisteatterissa yli kuusi kertaa viimeisen vuoden aikana. He ovat myös aktiivisia Facebookin käyttäjiä, 66 % heistä käy sivustolla kerran päivässä tai useammin. Kysely toteutettiin sähköisellä Webropol-lomakkeella.
Kyselyn perusteella Kansallisteatterin Facebook-sivuilta toivottiin ennen kaikkea yhteisöllisyyttä, interaktiivisuutta, epämuodollisuutta ja ajan tasalla olevaa tiedotusta. Käyttäen hyödyksi kyselyn tuloksia, asiaan liittyvää kirjallisuutta, useita Internet-sivuja, blogeja ja yhteisöjä sekä omaa tuntemustani ja kokemustani Facebook-sivujen ylläpidosta laadin Kansallisteatterille mallisivut Facebookiin. Sivut sisältävät monia Facebookin elementtejä, kuten tapahtumia, kuvia, videoita, keskusteluita ja arvosteluja.
Laatimani mallisivut toimivat käytännön työkaluna ja rakennuspohjana, kun Kansallisteatteri julkaisee Facebook-sivunsa syksyllä 2010. Mallisivujen lisäksi opinnäytetyö sisältää tietoa siitä, miten Facebook-sivuja tulee ylläpitää, ja kuinka selvitä sosiaalisen median haasteista ja ongelmista, jotta työstä olisi mahdollisimman paljon hyötyä Kansallisteatterin työryhmälle, joka vie teatterin Facebookiin.
Tutkimuksen tueksi toteutettiin kysely, jossa hyödynnettiin aktiivisten teatterissakävijöiden ja Internetin käyttäjien mielipiteitä siitä, mikä saisi heidät kiinnostumaan Kansallisteatterin Facebook-sivusta. Kysely kohdistettiin 125 Stage-korttilaiselle, jotka ovat Kansallisteatterin nuoria kanta-asiakkaita. Kyselyn mukaan jopa 35 % heistä on käynyt Kansallisteatterissa yli kuusi kertaa viimeisen vuoden aikana. He ovat myös aktiivisia Facebookin käyttäjiä, 66 % heistä käy sivustolla kerran päivässä tai useammin. Kysely toteutettiin sähköisellä Webropol-lomakkeella.
Kyselyn perusteella Kansallisteatterin Facebook-sivuilta toivottiin ennen kaikkea yhteisöllisyyttä, interaktiivisuutta, epämuodollisuutta ja ajan tasalla olevaa tiedotusta. Käyttäen hyödyksi kyselyn tuloksia, asiaan liittyvää kirjallisuutta, useita Internet-sivuja, blogeja ja yhteisöjä sekä omaa tuntemustani ja kokemustani Facebook-sivujen ylläpidosta laadin Kansallisteatterille mallisivut Facebookiin. Sivut sisältävät monia Facebookin elementtejä, kuten tapahtumia, kuvia, videoita, keskusteluita ja arvosteluja.
Laatimani mallisivut toimivat käytännön työkaluna ja rakennuspohjana, kun Kansallisteatteri julkaisee Facebook-sivunsa syksyllä 2010. Mallisivujen lisäksi opinnäytetyö sisältää tietoa siitä, miten Facebook-sivuja tulee ylläpitää, ja kuinka selvitä sosiaalisen median haasteista ja ongelmista, jotta työstä olisi mahdollisimman paljon hyötyä Kansallisteatterin työryhmälle, joka vie teatterin Facebookiin.