KIINNOSTAAKO VANHEMPAINKOULU? : - Selvitys 1−6 -vuotiaiden lasten vanhempien kiinnostuksesta vanhempainkoulu II:sta kohtaan Sotkamon ja Kuhmon alueella
Kulju, Maria; Kinnunen, Sari (2009)
Kulju, Maria
Kinnunen, Sari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078247
Tiivistelmä
Kainuuseen on luotu seudullisia perhekeskuksia vuosina 2006−2008 toteutetun Perhekeskukset Kainuuseen – hankkeen pohjalta. Perhekeskukset kokoavat perheille ja lapsille suunnatut lähipalvelut yhteen. Osana perhekeskusten ennaltaehkäisevää työtä toteutetaan vanhempainkoulutoimintaa, jonka sisältö muuttuu lapsen ikävaiheen mukaan. Syksyllä 2009 vanhempainkoulu I oli toiminnassa koko Kainuun alueella, vanhempainkoulu III ja IV olivat toiminnassa Ylä-Kainuussa. Vanhempainkoulu III:tta on kokeiltu myös Kajaanissa. Vanhempainkoulu II ei ole vielä toiminnassa Kainuussa. Opinnäytetyömme aihe tuli Sotkamon ja Kuhmon alueen halusta pilotoida vanhempainkoulu II toimintaa Kainuussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla Sotkamon ja Kuhmon alueen 1−6-vuotiaiden lasten vanhempien kiinnostusta vanhempainkoulu II:sta kohtaan. Lisäksi tavoitteena oli kuvailla millaisista aiheista he olivat kiinnostuneita.
Tarkoituksena oli tuottaa opinnäytetyön toimeksiantajalle tietoa, Sotkamon ja Kuhmon alueen, 1−6-vuotiaiden lasten vanhempien kiinnostuksesta vanhempainkoulu II:sta kohtaan. Tulosten avulla voitiin arvioida vanhem-painkoulu II järjestämisen kannattavuutta Sotkamon ja Kuhmon alueella ja tulevaisuudessa tuottaa vanhempainkoulu II materiaalia, joka vastaa vanhempien tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Tutkimusongelmat olivat 1. Millaista kiinnostusta vanhempainkoulu II herättää Sotkamon ja Kuhmon alueen 1−6-vuotiaiden lasten vanhemmissa? 2. Millaisista aiheista Sotkamon ja Kuhmon alueen 1−6-vuotiaiden lasten vanhemmat ovat kiinnostuneita?
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2009 kyselylomakkeella Sotkamon ja Kuhmon alueen 1−6-vuotiaiden lasten vanhemmilta perhekeskusten, päiväkotien ja perhepäivähoitajien kautta. Kyselylomakkeita saimme takaisin 163 kappaletta, vastausprosenttimme oli 28. Aineiston analysoimme SPSS-ohjelman avulla.
Kyselyyn vastanneista 45% oli kiinnostuneita tai erittäin kiinnostuneita vanhempainkoulu II toimintaan osallis-tumisesta. 1–6-vuotiaaseen lapseen liittyvistä aiheista vanhempia kiinnostivat eniten psyykkiseen ja sosiaaliseen kehitykseen liittyvät asiat. Vanhemmuutta ja perhe-elämää koskevista aiheista vanhempia kiinnostivat eniten van-hempana jaksaminen, parisuhde ja arjen hallinta. Tuloksien pohjalta johtopäätöksenä voidaan todeta, että van-hempainkoulutoimintaa olisi kannattavaa kokeilla pilottityyppisesti. Käsiteltävät aiheet valittaisiin eniten kiinnostusta herättäneistä aiheista, kokoontumiset tapahtuisivat iltaisin ja toiminnanjärjestäjä huolehtisi lastenhoidosta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla Sotkamon ja Kuhmon alueen 1−6-vuotiaiden lasten vanhempien kiinnostusta vanhempainkoulu II:sta kohtaan. Lisäksi tavoitteena oli kuvailla millaisista aiheista he olivat kiinnostuneita.
Tarkoituksena oli tuottaa opinnäytetyön toimeksiantajalle tietoa, Sotkamon ja Kuhmon alueen, 1−6-vuotiaiden lasten vanhempien kiinnostuksesta vanhempainkoulu II:sta kohtaan. Tulosten avulla voitiin arvioida vanhem-painkoulu II järjestämisen kannattavuutta Sotkamon ja Kuhmon alueella ja tulevaisuudessa tuottaa vanhempainkoulu II materiaalia, joka vastaa vanhempien tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Tutkimusongelmat olivat 1. Millaista kiinnostusta vanhempainkoulu II herättää Sotkamon ja Kuhmon alueen 1−6-vuotiaiden lasten vanhemmissa? 2. Millaisista aiheista Sotkamon ja Kuhmon alueen 1−6-vuotiaiden lasten vanhemmat ovat kiinnostuneita?
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2009 kyselylomakkeella Sotkamon ja Kuhmon alueen 1−6-vuotiaiden lasten vanhemmilta perhekeskusten, päiväkotien ja perhepäivähoitajien kautta. Kyselylomakkeita saimme takaisin 163 kappaletta, vastausprosenttimme oli 28. Aineiston analysoimme SPSS-ohjelman avulla.
Kyselyyn vastanneista 45% oli kiinnostuneita tai erittäin kiinnostuneita vanhempainkoulu II toimintaan osallis-tumisesta. 1–6-vuotiaaseen lapseen liittyvistä aiheista vanhempia kiinnostivat eniten psyykkiseen ja sosiaaliseen kehitykseen liittyvät asiat. Vanhemmuutta ja perhe-elämää koskevista aiheista vanhempia kiinnostivat eniten van-hempana jaksaminen, parisuhde ja arjen hallinta. Tuloksien pohjalta johtopäätöksenä voidaan todeta, että van-hempainkoulutoimintaa olisi kannattavaa kokeilla pilottityyppisesti. Käsiteltävät aiheet valittaisiin eniten kiinnostusta herättäneistä aiheista, kokoontumiset tapahtuisivat iltaisin ja toiminnanjärjestäjä huolehtisi lastenhoidosta.