Asianajopalveluiden markkinointi
Räsänen, Sini-Pirita (2010)
Räsänen, Sini-Pirita
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068200
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää asianajopalveluiden markkinoinnin nykytilaa, näkökulmana asianajopalveluiden markkinointi asianajotoimistoissa ja Valtion oikeusaputoimistoissa. Työssä tarkasteltiin markkinointia erityisesti Suomen Asianajajaliiton säätämien tapaohjeiden ja velvoitteiden valossa, joiden mukaisesti asianajat asianajotoimistoissa sekä lakimiehet oikeusaputoimistoissa työtään tekevät. Työssä myös pohdittiin sitä, olisiko asianajajia mahdollista brändätä niin, että ammattinimikkeen tunnettuus paranisi.
Työn tarkoituksena ei ollut suunnitella varsinaista markkinointistrategiaa, vaan antaa ehdotuksia suuntaviivojen muodossa tulevaisuuden markkinoinnille sekä asianajo- että oikeusaputoimistoissa.
Asianajopalveluiden markkinoinnin nykytilaa ja mahdollista muutostarvetta selvitettiin jo olemassa olevan tiedon yhteen keräämisellä lähinnä markkinointikirjallisuudesta sekä alalla toimivilta eri tahoilta. Tutkimustulosten huomattiin tuovan ilmi sen, että asianajo- ja oikeusaputoimistojen markkinointi on todella vähäistä verrattuna markkinointiin muilla palvelualoilla. Huomattiin, että tilaa erottautumiselle markkinoinnin avulla riittää. Myös oikeusaputoimistojen imagossa katsottiin olevan parantamisen varaa tehostetun viestinnän avulla.
Työn tarkoituksena ei ollut suunnitella varsinaista markkinointistrategiaa, vaan antaa ehdotuksia suuntaviivojen muodossa tulevaisuuden markkinoinnille sekä asianajo- että oikeusaputoimistoissa.
Asianajopalveluiden markkinoinnin nykytilaa ja mahdollista muutostarvetta selvitettiin jo olemassa olevan tiedon yhteen keräämisellä lähinnä markkinointikirjallisuudesta sekä alalla toimivilta eri tahoilta. Tutkimustulosten huomattiin tuovan ilmi sen, että asianajo- ja oikeusaputoimistojen markkinointi on todella vähäistä verrattuna markkinointiin muilla palvelualoilla. Huomattiin, että tilaa erottautumiselle markkinoinnin avulla riittää. Myös oikeusaputoimistojen imagossa katsottiin olevan parantamisen varaa tehostetun viestinnän avulla.