Sähköauton konvertointi ja jarruenergian talteen ottaminen : Opel Astra-sähköautokonversio
Vuorela, Pete (2010)
Vuorela, Pete
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068197
Tiivistelmä
Kyseessä on sähköautokonversioprojekti, jossa tutkittiin onko mahdollista tehdä taloudellinen, toimintavarma ja käytännöllinen sähköauto konvertoimalla vanha polttomoottoriauto sähköautoksi. Konversio on tehty Tampereen ammattikorkeakoulun tutkimusprojektina.
Työn tarkoituksena oli perehtyä konvertointiin ja yhdistää projektin jäsenten tutkimustuloksia projektin eri osa-alueilta. Lisäksi tarkoituksena oli suunnitella jarruenergiaa talteenottava järjestelmä sähköautokonversioon.
Työssä vertailtiin eri voimanlähteillä toimivien ajoneuvojen ympäristöystävällisyyttä, taloudellisuutta, rakennetta ja muita ominaisuuksia. Lisäksi perehdyttiin konvertoinnin vaatimuksiin ja suunnitteluun sekä kerättiin yhteen tutkimustuloksia ja ratkaistiin niissä ilmenneitä ongelmakohtia ja ristiriitaisuuksia. Lopuksi suunniteltiin järjestelmä, jonka avulla on mahdollista kerätä jarruenergiaa talteen.
Projektin toteuttamista varten on haettua tietoa useasta eri lähteestä. Kirjallisten ja sähköisten lähteiden lisäksi on sovellettu tietoa Norjan Stavangerin sähköautokonferenssista, Sähköautot Nyt -hankkeesta sekä Metropolian ERA-projektista (Electric car Race About).
Tietojen avulla saatiin aikaan toteuttamiskelpoinen ratkaisu ja tuloksien pohjalta voidaan aloittaa auton konvertoiminen käytännössä. Lisäksi tuloksia voidaan kehittää konvertoinnin edetessä ja suunnitella uusia innovaatioita, joiden avulla voidaan lisätä esimerkiksi taloudellisuutta.
Työn tarkoituksena oli perehtyä konvertointiin ja yhdistää projektin jäsenten tutkimustuloksia projektin eri osa-alueilta. Lisäksi tarkoituksena oli suunnitella jarruenergiaa talteenottava järjestelmä sähköautokonversioon.
Työssä vertailtiin eri voimanlähteillä toimivien ajoneuvojen ympäristöystävällisyyttä, taloudellisuutta, rakennetta ja muita ominaisuuksia. Lisäksi perehdyttiin konvertoinnin vaatimuksiin ja suunnitteluun sekä kerättiin yhteen tutkimustuloksia ja ratkaistiin niissä ilmenneitä ongelmakohtia ja ristiriitaisuuksia. Lopuksi suunniteltiin järjestelmä, jonka avulla on mahdollista kerätä jarruenergiaa talteen.
Projektin toteuttamista varten on haettua tietoa useasta eri lähteestä. Kirjallisten ja sähköisten lähteiden lisäksi on sovellettu tietoa Norjan Stavangerin sähköautokonferenssista, Sähköautot Nyt -hankkeesta sekä Metropolian ERA-projektista (Electric car Race About).
Tietojen avulla saatiin aikaan toteuttamiskelpoinen ratkaisu ja tuloksien pohjalta voidaan aloittaa auton konvertoiminen käytännössä. Lisäksi tuloksia voidaan kehittää konvertoinnin edetessä ja suunnitella uusia innovaatioita, joiden avulla voidaan lisätä esimerkiksi taloudellisuutta.