Roots-yhtyeen promootiopaketin tuottaminen : Yhtyeen tuotteistaminen sekä imagon ja brändin rakentuminen
Virta, Olli (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068187
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni tuotin promootiopaketin Johnnie & The Walkers-yhtyeelle. Tämän promootiopaketin tarkoitus on luoda lisää työmahdollisuuksia kyseiselle yhtyeelle. Lisäksi tutkin työssäni yleisellä tasolla musiikin tuotteistamista, sekä yhtyeiden imagon ja brändin rakentumista. Pohdin myös kuinka projektiyhtyettäni voisi tuotteistaa ja mistä elementeistä sen imago voisi rakentua. Tämän tutkimuksen ensisijainen tavoite oli tekijän oman ammattitaidon kohentaminen sekä projektiyhtyeen kehittäminen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin pääsääntöisesti marraskuun 2009 ja maaliskuun 2010 välisenä aikana kirjallisuudesta, internetistä ja haastatteluista. Johnnie & The Walkers-yhtyeen promootiopaketti tuotettiin samana aikavälinä.
Opinnäytetyö jaottuu toiminnalliseen ja teoreettiseen osioon. Toiminnallinen osa käsittelee promootiopaketin tuottamista ja kertaa pitkälti tuotannon eri vaiheet. Teoriaosa jakaantuu myös kahteen osaan. Ensimmäisessä tutkitaan musiikin tuotteistamista etenkin vasta uraa aloittelevien sekä vielä läpilyöntiään odottavien kokeneempien yhtyeiden näkökulmasta. Toisessa taas tutkitaan artistien imagon ja brändin rakentumista. Molemmissa osioissa pohditaan myös aiheisiin liittyviä arvokysymyksiä. Pääsääntöisesti kirjallisuudesta hankittua informaatiota vertaillaan koko ajan projektiyhtyeen etenemiseen. Työssä pohditaan myös sitä, kuinka sen kehitystä voisi edistää.
Opinnäytetyön merkitys oli tekijän oma ammatillinen kehittyminen. Lisäksi siitä voi olla apua esimerkiksi aloitteleville managereille sekä tietenkin nuorille bändeille. Konkreettisin hyöty työstä koitui tietenkin Johnnie & The Walkers-yhtyeelle, joka toivon mukaan saa siitä mahdollisimman paljon apua uralleen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin pääsääntöisesti marraskuun 2009 ja maaliskuun 2010 välisenä aikana kirjallisuudesta, internetistä ja haastatteluista. Johnnie & The Walkers-yhtyeen promootiopaketti tuotettiin samana aikavälinä.
Opinnäytetyö jaottuu toiminnalliseen ja teoreettiseen osioon. Toiminnallinen osa käsittelee promootiopaketin tuottamista ja kertaa pitkälti tuotannon eri vaiheet. Teoriaosa jakaantuu myös kahteen osaan. Ensimmäisessä tutkitaan musiikin tuotteistamista etenkin vasta uraa aloittelevien sekä vielä läpilyöntiään odottavien kokeneempien yhtyeiden näkökulmasta. Toisessa taas tutkitaan artistien imagon ja brändin rakentumista. Molemmissa osioissa pohditaan myös aiheisiin liittyviä arvokysymyksiä. Pääsääntöisesti kirjallisuudesta hankittua informaatiota vertaillaan koko ajan projektiyhtyeen etenemiseen. Työssä pohditaan myös sitä, kuinka sen kehitystä voisi edistää.
Opinnäytetyön merkitys oli tekijän oma ammatillinen kehittyminen. Lisäksi siitä voi olla apua esimerkiksi aloitteleville managereille sekä tietenkin nuorille bändeille. Konkreettisin hyöty työstä koitui tietenkin Johnnie & The Walkers-yhtyeelle, joka toivon mukaan saa siitä mahdollisimman paljon apua uralleen.