"Ordet är patientens" : En kvalitativ studie om kvinnans upplevelse av vården under förlossningen och barnsängstiden
Björksten, Nicole af (2010)
Björksten, Nicole af
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068162
Tiivistelmä
Syftet med denna empiriska studie är att ta reda på hur kvinnor upplever vården under för-lossningen samt under tiden på barnsängsavdelningen. Respondenten vill ta reda på hur den födande samt nyförlösta kvinnan upplever vården och barnmorskans agerande och hur detta påverkar vårdupplevelsen. Dessutom vill respondenten få reda på vad patienten anser att gör vården kvalitativ och hur detta kommer fram i vårdarnas handlingar. Centrala frå-geställningar i studien; Hur upplever patienterna vården under förlossningen samt tiden på barnsängsavdelningen? Hur blir respektive önskar patienterna bli bemötta av barn-morskorna? Hur påverkar barnmorskans agerande förlossningsupplevelsen? Upplever pa-tienterna vården kvalitativ?
Inom detta ämne har det forskats mycket, dock på ett mera allmänt plan. I denna kvalitativa studie använder sig respondenten av en enkät som datainsamlingsmetod (Patel & Davidson 1994) och en kvalitativ innehållsanalys (Jacobsen 2007) vid bearbetning av det insamlade materialet. Respondenten samlar in 15 stycken svar på enkät via ett forum på internet (mammapappa.com). Det insamlade materialet analyseras och resulterar i fyra huvudkategorier samt åtta underkategorier. Innehållet av de olika kategorierna exemplifieras även via beskrivande citat. Resultaten visar att mammorna i stort sätt var nöjda med förlossningsupplevelsen, dock kom det fram många synpunkter som mammorna ansåg skulle ha gjort förlossningsupplevelsen ännu bättre. I resultaten kommer det fram att mammorna önskar att barnmorskan skulle lyssna på dem, behandla dem individuellt, ge information, ha respekt för deras önskemål samt stödja dem under tiden på barnsängavdelningen. Trots en del negativa synpunkter var alla mammorna nöjda med den helhetsmässiga vård de fått. The aim of this empirical study is to find out how women experience the care during the de-livery and during the time at the postnatal ward. The purpose is to examine how women feel about giving birth and how they experience the acting of the midwife and how the acting can affect the delivery experience. In the study I will analyze what it is in the care that makes it qualitative and how this appears in the actions of the nurses. The central questions are: How do the patients experience the care during the delivery and during the time at the postnatal ward? How are the patients taken care of and how would the patients like to be taken care of by the midwifes? How can the acting of the midwifes affect the delivery experience? Do the patients experience the care as qualitative?
There has been done quite much research on this subject, although on a more general level. In this qualitative study a questionnaire is used to collect data (Patel & Davidson 1994). 15 answers from mothers that have given birth is collected through a discussion forum on inter-net (mammapappa.com). The answers I get is acting as a ground for my subject analysis (Ja-cobsen 2007). The material is then analyzed and divided into four main categories and eight subcategories. All categories are exemplified by illustrating quotations. The results show that the mothers were quite content with the care they had received, though it appeared many factors that could have affected the experience to be even more positive. The mothers in the study wish that the midwifes would listen to them, treat them individually, give information, respect their wishes and give them support during the time at the postnatal ward.
Inom detta ämne har det forskats mycket, dock på ett mera allmänt plan. I denna kvalitativa studie använder sig respondenten av en enkät som datainsamlingsmetod (Patel & Davidson 1994) och en kvalitativ innehållsanalys (Jacobsen 2007) vid bearbetning av det insamlade materialet. Respondenten samlar in 15 stycken svar på enkät via ett forum på internet (mammapappa.com). Det insamlade materialet analyseras och resulterar i fyra huvudkategorier samt åtta underkategorier. Innehållet av de olika kategorierna exemplifieras även via beskrivande citat. Resultaten visar att mammorna i stort sätt var nöjda med förlossningsupplevelsen, dock kom det fram många synpunkter som mammorna ansåg skulle ha gjort förlossningsupplevelsen ännu bättre. I resultaten kommer det fram att mammorna önskar att barnmorskan skulle lyssna på dem, behandla dem individuellt, ge information, ha respekt för deras önskemål samt stödja dem under tiden på barnsängavdelningen. Trots en del negativa synpunkter var alla mammorna nöjda med den helhetsmässiga vård de fått.
There has been done quite much research on this subject, although on a more general level. In this qualitative study a questionnaire is used to collect data (Patel & Davidson 1994). 15 answers from mothers that have given birth is collected through a discussion forum on inter-net (mammapappa.com). The answers I get is acting as a ground for my subject analysis (Ja-cobsen 2007). The material is then analyzed and divided into four main categories and eight subcategories. All categories are exemplified by illustrating quotations. The results show that the mothers were quite content with the care they had received, though it appeared many factors that could have affected the experience to be even more positive. The mothers in the study wish that the midwifes would listen to them, treat them individually, give information, respect their wishes and give them support during the time at the postnatal ward.