Perhetyö Sippolan Koulukodissa
Ylikangas, Sirpa (2010)
Ylikangas, Sirpa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068145
Tiivistelmä
Perhetyö on työmuotona ensimmäisen kerran mainittu lakitekstinä 2008 voimaantulleessa lastensuojelulaissa. Perhetyö on perheen arkielämään puuttumista silloin kun perheen omat voimavarat eivät riitä tai perhe itse ei siihen ole jostain syystä kykenevä. Huoli perheestä ja varsinkin lapsesta on syy perhetyön aloittamiseen. Perhetyön tarkoituksena huostaanotto- ja sijoitustilanteissa on perheen kokonaistilanteen paraneminen, sekä huostaanoton purkamisen tukeminen.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää työntekijöiden mielipide perhetyöstä Sippolan koulukodissa. Työntekijät vastasivat perhetyötä koskeviin kysymyksiin, jotka olivat sisällytetty koulukodin arkeen. Kysymyksien avulla oli tarkoitus saada työntekijöiltä tietoa perhetyön tarpeesta, sekä miten he näkevät itsensä perhetyön prosessissa. Tutkimuksen kannalta oli tärkeää saada tietoa myös mitä työntekijät odottavat ja miten he kokevat perhetyön Sippolassa. Tietoa tahdottiin myös työntekijöiden suhtautumisesta erilaisiin perheisiin. Yksi tärkeimmistä kysymyksistä oli työntekijöiden oma jaksaminen saavuttaakseen tuloksellista perhetyötä.
Kysely perhetyöstä oli tarkoitettu kaikille Sippolan koulukodin työntekijälle, joista 16 vastasi. Vastauksissa ilmeni perhetyön tarpeellisuus osana lastensuojelutyötä, joka tulisi kuulua osana hoito- ja kasvatussuunnitelmaa. Työntekijöiden mielestä Sippolassa tehdään perhetyötä, mutta työlle ei ole yhtenäistä toimintamallia. Perhetyöhön tahdotaan työntekijä, joka työskentelee lapsen omaohjaajan työparina. Työntekijät katsoivat tarvitsevansa tietoa myös yleisesti perhetyön käytännöstä, jotta työ olisi hyvää ja tarkoituksenmukaista.
Sippolan koulukodin ohjaajat ovat vahvoja lastensuojelun ammattilaisia, ja osa heistä on saanut voimavarakeskeisen perhetyö koulutuksen. Työntekijät katsovat perhetyön kuuluvan koulukodin lastensuojelutyössä yhtenä tärkeänä osana arkityötä. Perhetyöntekijän vahva ammatillisuus antaa voimia jaksaa tehdä tätä hyvin raskasta ja voimia vievää työtä moniongelmaisten perheiden parissa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää työntekijöiden mielipide perhetyöstä Sippolan koulukodissa. Työntekijät vastasivat perhetyötä koskeviin kysymyksiin, jotka olivat sisällytetty koulukodin arkeen. Kysymyksien avulla oli tarkoitus saada työntekijöiltä tietoa perhetyön tarpeesta, sekä miten he näkevät itsensä perhetyön prosessissa. Tutkimuksen kannalta oli tärkeää saada tietoa myös mitä työntekijät odottavat ja miten he kokevat perhetyön Sippolassa. Tietoa tahdottiin myös työntekijöiden suhtautumisesta erilaisiin perheisiin. Yksi tärkeimmistä kysymyksistä oli työntekijöiden oma jaksaminen saavuttaakseen tuloksellista perhetyötä.
Kysely perhetyöstä oli tarkoitettu kaikille Sippolan koulukodin työntekijälle, joista 16 vastasi. Vastauksissa ilmeni perhetyön tarpeellisuus osana lastensuojelutyötä, joka tulisi kuulua osana hoito- ja kasvatussuunnitelmaa. Työntekijöiden mielestä Sippolassa tehdään perhetyötä, mutta työlle ei ole yhtenäistä toimintamallia. Perhetyöhön tahdotaan työntekijä, joka työskentelee lapsen omaohjaajan työparina. Työntekijät katsoivat tarvitsevansa tietoa myös yleisesti perhetyön käytännöstä, jotta työ olisi hyvää ja tarkoituksenmukaista.
Sippolan koulukodin ohjaajat ovat vahvoja lastensuojelun ammattilaisia, ja osa heistä on saanut voimavarakeskeisen perhetyö koulutuksen. Työntekijät katsovat perhetyön kuuluvan koulukodin lastensuojelutyössä yhtenä tärkeänä osana arkityötä. Perhetyöntekijän vahva ammatillisuus antaa voimia jaksaa tehdä tätä hyvin raskasta ja voimia vievää työtä moniongelmaisten perheiden parissa.