Nuoren työntekijän oppisopimuskoulutuksen aloitus pk-yrityksessä
Hakola, Essi (2010)
Hakola, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068141
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä oppisopimuskoulutuksen aloitusprosessi on käytännössä. Nuori työntekijä aloitti tutkimuksen aikana oppisopimuskoulutuksen pk-yrityksessä. Teoreettinen viitekehys muodostui osaamisesta työelämässä, oppisopimuskäsitteestä ja oppisopimuskoulutuksen käsitteestä. Tutkimus selvitti oppisopimuskoulutuksen aloitusprosessiin sisältyvät vaiheet ja niihin liittyvät asiakokonaisuudet.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, joka oli luonteeltaan aktiivista. Tutkimuksen tekijä osallistui nuoren työntekijän ja työpaikkaohjaajan mukana prosessiin liittyviin vaiheisiin. Osallistuvan havainnoinnin tukena olivat yhteydenpito työntekijän, työnantajan ja oppisopimustoimiston koulutustarkastajan kanssa.
Tutkimus osoitti oppisopimuskoulutuksen aloituksen kiteytyvän neljään vaiheeseen. Vaiheet olivat yhteydenotto oppisopimustoimistoon, tapaaminen koulutustarkastajan kanssa, hallinnolliset asiat sekä vastuukouluttajan tapaaminen. Tutkimuksen avulla muodostui oppisopimuskoulutuksen aloitusprosessiin liittyvät vaiheet –kaavio.
Työnantajapuolelta oppisopimuskoulutus herätti kiinnostusta ensimmäisestä tapaamisesta lähtien. Työnantaja havaitsi saavansa oppisopimuskoulutuksen kautta uusimman tiedon alalta työntekijän osallistuessa lähiopetukseen sekä kehittää tämän avulla liiketoimintaansa joillakin osa-alueilla. Tämä tuli lisäarvona työntekijän tulevan ammattitutkinnon päälle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, joka oli luonteeltaan aktiivista. Tutkimuksen tekijä osallistui nuoren työntekijän ja työpaikkaohjaajan mukana prosessiin liittyviin vaiheisiin. Osallistuvan havainnoinnin tukena olivat yhteydenpito työntekijän, työnantajan ja oppisopimustoimiston koulutustarkastajan kanssa.
Tutkimus osoitti oppisopimuskoulutuksen aloituksen kiteytyvän neljään vaiheeseen. Vaiheet olivat yhteydenotto oppisopimustoimistoon, tapaaminen koulutustarkastajan kanssa, hallinnolliset asiat sekä vastuukouluttajan tapaaminen. Tutkimuksen avulla muodostui oppisopimuskoulutuksen aloitusprosessiin liittyvät vaiheet –kaavio.
Työnantajapuolelta oppisopimuskoulutus herätti kiinnostusta ensimmäisestä tapaamisesta lähtien. Työnantaja havaitsi saavansa oppisopimuskoulutuksen kautta uusimman tiedon alalta työntekijän osallistuessa lähiopetukseen sekä kehittää tämän avulla liiketoimintaansa joillakin osa-alueilla. Tämä tuli lisäarvona työntekijän tulevan ammattitutkinnon päälle.