Motor test bench designing for the Rotax 912 ULS motor
Mäkelä, Tomi; Senou, Diomède (2009)
Mäkelä, Tomi
Senou, Diomède
Tampereen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068117
Tiivistelmä
Tässä työssä on tutkittu mahdollisia vaihtoehtoja testipenkille, joka on suunniteltu toteutettavaksi Rotax 912 ULS lentokone moottorin kanssa. Tavoitteena oli löytää toteutus kelpoinen ja koululle hyödyllinen kokoonpano, joka toimisi ohjeena testipenkkiä toteutettaessa.
Testipenkki voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen, testattava moottori, moottori jarru ja mittaus sekä tallennus välineet. Tärkein osa on moottori jarru, se kuormittaa testin aikana testattavaa moottoria ja siten simuloi oikeaa käyttö tilannetta. Vaihtoehtoina oli hydrauli-, sähkö-, propelli- ja vesijarru. Mittaus ja tallennus välineet auttavat tarkkailemaan testin kulkua reaali ajassa sekä testin jälkeen. Tärkeimmät mittaus ja tarkastelu kohteet ovat moottorin pyörimis nopeus, moottorin teho ja polttoaineen kulutus eri teho alueilla.
Mittaus tarkkuudella on suuri merkitys kun mietitään testi penkin toteutus arvoa. Ilman tarvittavaa tarkkuutta, mittaus tulokset ovat hyödyttömiä. Kouluttamalla käyttäjät tuntemaan ja käyttämään mittaus sekä testi laitteita oikein, minimoimalla ympäristön ja ihmisen vaikutusta testi penkkiin ja pitämällä varmuuden moottori jarrun oikeasta toiminnasta, saadaan mittaus tarkkuus riittävän suureksi.
Turvallisuus saavutetaan tekemällä turvallisuus suunnitelma valmiille testi penkki kokoonpanolle. Se auttaa vähentämään huomattavasti loukkaantumisia, kuten erittäin mahdollisia palovammoja.
Ympäristöstäkin pitää huolehtia ja estää haitallisten aineiden pääsy luontoon tekemällä myös ympäristön suojelu suunnitelma. Esimerkiksi öljyjen ja jäähdytys vesien päästö luontoon pitää estää.
Testipenkki voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen, testattava moottori, moottori jarru ja mittaus sekä tallennus välineet. Tärkein osa on moottori jarru, se kuormittaa testin aikana testattavaa moottoria ja siten simuloi oikeaa käyttö tilannetta. Vaihtoehtoina oli hydrauli-, sähkö-, propelli- ja vesijarru. Mittaus ja tallennus välineet auttavat tarkkailemaan testin kulkua reaali ajassa sekä testin jälkeen. Tärkeimmät mittaus ja tarkastelu kohteet ovat moottorin pyörimis nopeus, moottorin teho ja polttoaineen kulutus eri teho alueilla.
Mittaus tarkkuudella on suuri merkitys kun mietitään testi penkin toteutus arvoa. Ilman tarvittavaa tarkkuutta, mittaus tulokset ovat hyödyttömiä. Kouluttamalla käyttäjät tuntemaan ja käyttämään mittaus sekä testi laitteita oikein, minimoimalla ympäristön ja ihmisen vaikutusta testi penkkiin ja pitämällä varmuuden moottori jarrun oikeasta toiminnasta, saadaan mittaus tarkkuus riittävän suureksi.
Turvallisuus saavutetaan tekemällä turvallisuus suunnitelma valmiille testi penkki kokoonpanolle. Se auttaa vähentämään huomattavasti loukkaantumisia, kuten erittäin mahdollisia palovammoja.
Ympäristöstäkin pitää huolehtia ja estää haitallisten aineiden pääsy luontoon tekemällä myös ympäristön suojelu suunnitelma. Esimerkiksi öljyjen ja jäähdytys vesien päästö luontoon pitää estää.