Kartoitus yhden Kotkan työ- ja elinkeinotoimiston asiakasryhmän työllistymisedellytyksistä ja toiveista
Äyräväinen, Tarja (2010)
Äyräväinen, Tarja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068101
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin asiakasnäkökulman kautta yhden Kotkan työ- ja elinkeinotoimiston asiakasryhmän tämän hetkistä tilannetta, terveydentilaa, työllistymisen esteitä sekä mahdollisia toiveita tai odotuksia työ- ja elinkeinotoimistolle. Tutkimuksen kohteeksi valittiin asiakkaat, joiden palvelutarvetta määriteltäessä työvoimaneuvoja ja asiakas ovat yhdessä päätyneet siihen, ettei työ- ja elinkeinotoimistolla ole soveltuvaa palvelua tarjolla tällä hetkellä.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin postikyselyllä. Kysely lähetettiin kaikille Kotkan työ- ja elinkeinotoimiston asiakkaille, jotka kuuluivat lokakuussa 2009 kyseiseen palvelutarveryhmään eli yhteensä 461 asiakkaalle. Vastausprosentti oli 29 %, eli 135 asiakasta palautti kyselyn.
Tärkeimpinä työllistymisen esteinä pidettiin terveydentilan rajoituksia, sopivien työpaikkojen puutetta alueella sekä työnhakijan ikää. Aktiivisesti työtä haki 24,2 % vastaajista. Vastaajista 29,1 % ilmoitti terveydentilan rajoittavan työntekoa ja peräti 43,3 % ilmoitti olevansa työkyvytön kyselyn aikaan. Sairauspäivärahaa, kuntoutustukea tai eläkettä sai kuitenkin vain 15,9 % vastaajista. Vastaajien toimeentulon perusteena oli näin ollen muu peruste kuin tämän hetkinen tilanne. Kyselyn perusteella haasteeksi muodostuukin oikean toimeentulolähteen lisäksi oikeiden palveluiden löytäminen asiakkaille. Palvelutarvearviointia tehokkaasti hyödyntämällä virkailijaresursseja voidaan suunnata niiden asiakkaiden palveluun, jotka palvelua eniten tarvitsevat tai siitä hyötyvät.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin postikyselyllä. Kysely lähetettiin kaikille Kotkan työ- ja elinkeinotoimiston asiakkaille, jotka kuuluivat lokakuussa 2009 kyseiseen palvelutarveryhmään eli yhteensä 461 asiakkaalle. Vastausprosentti oli 29 %, eli 135 asiakasta palautti kyselyn.
Tärkeimpinä työllistymisen esteinä pidettiin terveydentilan rajoituksia, sopivien työpaikkojen puutetta alueella sekä työnhakijan ikää. Aktiivisesti työtä haki 24,2 % vastaajista. Vastaajista 29,1 % ilmoitti terveydentilan rajoittavan työntekoa ja peräti 43,3 % ilmoitti olevansa työkyvytön kyselyn aikaan. Sairauspäivärahaa, kuntoutustukea tai eläkettä sai kuitenkin vain 15,9 % vastaajista. Vastaajien toimeentulon perusteena oli näin ollen muu peruste kuin tämän hetkinen tilanne. Kyselyn perusteella haasteeksi muodostuukin oikean toimeentulolähteen lisäksi oikeiden palveluiden löytäminen asiakkaille. Palvelutarvearviointia tehokkaasti hyödyntämällä virkailijaresursseja voidaan suunnata niiden asiakkaiden palveluun, jotka palvelua eniten tarvitsevat tai siitä hyötyvät.