KING IS : Raamattuhetkimateriaali rippikouluun
Lahtinen, Nina (2010)
Lahtinen, Nina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068005
Tiivistelmä
Lahtinen, Nina. King is. Raamattuhetkimateriaali rippikouluun. Järvenpää, kevät 2010, 54 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus + lähetyssihteerin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä raamattuhetkimateriaali rippikouluun. King is – materiaalissa on seitsemän osiota, jotka keskittyvät Raamatun pelastushistorian ympärille. Tarkoituksenani oli tuottaa materiaali rippikoulutyötä varten opettajien ja isosten käyttöön. Tavoitteena oli luoda materiaali, jota voisi muokata kunkin rippikoulun tarpeiden mukaan. Materiaalin tarkoituksena oli olla isosten apuna raamattuhetkien ohjaamisessa.
Opinnäytetyön teoriaosuutta varten luin kirjallisuutta liittyen konstruktivismiin ja dialogisuuteen. Konstruktivismi on oppimiskäsitys, jota Rippikoulusuunnitelma 2001 painottaa. Isosjohtoisten raamattuhetkien taustalla halusin käyttää ajatusta tasaveroisuudesta ja siksi keskityin dialogisuuteen, joka ohjaili pitkälti suunnittelemiani pienryhmähetkiä.
Opinnäytetyöni suunnittelu alkoi keväällä 2009, jolloin valmistin ensimmäisen version raamattuhetkimateriaalista. Kesällä 2009 materiaalia testattiin kahdella Salpausselän seurakunnan rippikoululeirillä, joissa olin opettajana. Testauksen yhteydessä keräsin suullista palautetta rippikoulujen isosilta ja opettajilta. Syksyn 2010 aikana kävin läpi saamistani palautteista tekemäni muistiinpanot ja suunnittelin korjaukset materiaaliin. Syksyn aikana kirjoitin lukemani taustakirjallisuuden pohjalta teoriaosuuden opinnäytetyöhöni. Kevään 2010 kuluessa muokkasin materiaalin saamani palautteen pohjalta.
Ensimmäisten raamattuhetkien jälkeen isosten palaute oli negatiivista, sillä materiaalini poikkesi aiemmin Salpausselän seurakunnan rippikoululeireillä käytössä olleista materiaaleista. Rippikoulujen edetessä isoset kuitenkin oppivat toimimaan materiaalini pohjalta ja leirien lopussa keräämäni palaute oli ainoastaan positiivista. Muutamia korjausehdotuksia sain isosilta ja rippikoulujen opettajilta. Opettajien pääasiallinen mielipide oli se, että King is -raamattuhetkimateriaali soveltui hyvin käytettäväksi nykyaikaisissa rippikouluissa.
Koko Suomen rippikouluissa käytetään paljon työskentelymuotona isosjohtoisia raamattuhetkiä. Näissä hetkissä nuoret pääsevät keskenään tutustumaan Raamattuun ja itseensä. Pienryhmät tarjoavat turvallisen ympäristön pohdinnalle ja kysymysten esittämiselle. On myös tärkeää, että pienryhmissä nuoret pääsevät tekemään yhdessä asioita Raamatun lukemisen lisäksi. Sen vuoksi materiaalissani onkin paljon toiminnallisia menetelmiä, joiden avulla Raamatusta nousevat aiheet tuodaan nuoria lähelle.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus + lähetyssihteerin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä raamattuhetkimateriaali rippikouluun. King is – materiaalissa on seitsemän osiota, jotka keskittyvät Raamatun pelastushistorian ympärille. Tarkoituksenani oli tuottaa materiaali rippikoulutyötä varten opettajien ja isosten käyttöön. Tavoitteena oli luoda materiaali, jota voisi muokata kunkin rippikoulun tarpeiden mukaan. Materiaalin tarkoituksena oli olla isosten apuna raamattuhetkien ohjaamisessa.
Opinnäytetyön teoriaosuutta varten luin kirjallisuutta liittyen konstruktivismiin ja dialogisuuteen. Konstruktivismi on oppimiskäsitys, jota Rippikoulusuunnitelma 2001 painottaa. Isosjohtoisten raamattuhetkien taustalla halusin käyttää ajatusta tasaveroisuudesta ja siksi keskityin dialogisuuteen, joka ohjaili pitkälti suunnittelemiani pienryhmähetkiä.
Opinnäytetyöni suunnittelu alkoi keväällä 2009, jolloin valmistin ensimmäisen version raamattuhetkimateriaalista. Kesällä 2009 materiaalia testattiin kahdella Salpausselän seurakunnan rippikoululeirillä, joissa olin opettajana. Testauksen yhteydessä keräsin suullista palautetta rippikoulujen isosilta ja opettajilta. Syksyn 2010 aikana kävin läpi saamistani palautteista tekemäni muistiinpanot ja suunnittelin korjaukset materiaaliin. Syksyn aikana kirjoitin lukemani taustakirjallisuuden pohjalta teoriaosuuden opinnäytetyöhöni. Kevään 2010 kuluessa muokkasin materiaalin saamani palautteen pohjalta.
Ensimmäisten raamattuhetkien jälkeen isosten palaute oli negatiivista, sillä materiaalini poikkesi aiemmin Salpausselän seurakunnan rippikoululeireillä käytössä olleista materiaaleista. Rippikoulujen edetessä isoset kuitenkin oppivat toimimaan materiaalini pohjalta ja leirien lopussa keräämäni palaute oli ainoastaan positiivista. Muutamia korjausehdotuksia sain isosilta ja rippikoulujen opettajilta. Opettajien pääasiallinen mielipide oli se, että King is -raamattuhetkimateriaali soveltui hyvin käytettäväksi nykyaikaisissa rippikouluissa.
Koko Suomen rippikouluissa käytetään paljon työskentelymuotona isosjohtoisia raamattuhetkiä. Näissä hetkissä nuoret pääsevät keskenään tutustumaan Raamattuun ja itseensä. Pienryhmät tarjoavat turvallisen ympäristön pohdinnalle ja kysymysten esittämiselle. On myös tärkeää, että pienryhmissä nuoret pääsevät tekemään yhdessä asioita Raamatun lukemisen lisäksi. Sen vuoksi materiaalissani onkin paljon toiminnallisia menetelmiä, joiden avulla Raamatusta nousevat aiheet tuodaan nuoria lähelle.