Gruppaktivitetens inverkan på ungdomars sociala kompetens
Fröberg, Bodil; Raatikainen, Mia (2010)
Fröberg, Bodil
Raatikainen, Mia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057982
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att beskriva hur gruppverksamhet som arbetsmetod kan användas som stöd för att främja social kompetens hos ungdomar. I arbetet har vi haft en hälsofrämjande referensram och genom en systematisk litteraturstudie använt oss av litteratur som berör ungdomar, social kompetens, hälsofrämjande och grupper. Forskningsfrågorna berör gruppaktivitetens inverkan på social kompetens hos ungdomar och vilka aktiviteter man kunde använda sig av. En analys gjordes på basen av 22 st inkluderade artiklar. Resultatet av studien hoppas vi gynnar vår samarbetspartner Helsingin Kouluraittiuspiiri/Ung i fokus så att de i sitt arbete kan motivera sitt val av arbetsmetod och aktiviteter. Av resultatet kan man se att gruppaktivitet stärker den sociala kompetensen på flera sätt, bl.a. uppförandet, relationer och synen på sig själv, skolan samt rusmedel. Alla sociala interaktioner påverkar den sociala kompetensen och genom gruppverksamhet får individerna respons av varandra som stärker utvecklingen. De sociala färdigheterna utvecklas bäst om aktiviteterna är roliga och intressanta. Ungdomarna skall vara delaktiga i processen och få känna ansvar genom att fatta beslut tillsammans. The purpose of this study was to describe how group activity can be used to support youth’s social competence. The theoretical frame of reference is health promotion. We have included literature, trough a systematical literature review, about youth, social competence, health promotion and groups. The research questions concerns the group activities impact on youth’s social competence and which activities can be used. The analysis was done by research on 22 included articles. We hope that the result benefits our cooperation partner Helsingin Kouluraittiuspiiri/Ung i fokus to give grounds for their choice of working method and activities. Of the result you can see that group activity strengthens the social competence in many ways, among others; behavior, relationships and the view of oneself, school and intoxicants. Every social interaction strengthens social competence and trough group work the individuals get response of each other which improves their social competence. Trough amusing and interesting activities the social competences develops the most. The youth should also be involved in the process and feel responsibility trough mutual decisions.