Osallisuuden taloa rakentamassa : opas osallisuuden kehittämiseen kuntaorganisaatiossa
Koivu, Maija (2010)
Koivu, Maija
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lasten ja nuorten osallisuus kuntaorganisaatiossa. Tulevina vuosina kuntien tulee kehittää lasten ja nuorten osallisuutta kuulemis- ja vaikuttamismahdollisuuksia lisäämällä. Opinnäytetyöni vastaa kuntien tarpeeseen osallisuuden kehittämiseksi. Työn tavoitteena oli julkaista käytännön läheinen opas, jonka kautta kehitetään lasten ja nuorten osallisuus- ja vaikuttamismahdollisuuksia kunnan perustyössä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY), jonka toiveista työni muodostui.
Tarkastelin opinnäytetyössäni osallisuutta kasvatustieteiden näkökulmasta. Osallisuus on kasvatusta edistävä toimintamuoto, jonka kautta pyritään kehittämään yksilön sosiaalisia taitoja, yhteisöllisyyttä, vastuuntuntoa ja aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamista. Osallistavat menetelmät lisäävät lasten ja nuorten motivaatiota oppimiseen ja vaikuttamiseen. Osallisuuteen kasvetaan ja kasvatetaan. Opinnäytetyö oli toiminnallinen tutkimus, joka koostui raportista ja produktista. Raportissa tarkastellaan osallisuutta kasvatustieteiden ja sosiologian näkökulmista ja esitellään osallisuuden määritelmiä ja teorioita. Raportti käsittelee myös produktin työstöprosessia, tuoden esiin toiminnallisen tutkimuksen haasteet ja älynväläykset.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena, produktina, syntyi osallisuuden opas. Opas on tarkoitettu työvälineeksi opettajille ja nuoriso-ohjaajille lasten ja nuorten (7−18-vuotiaiden) osallisuuden kehittämiseksi kuntaorganisaatiossa. Opas jakaantuu osallisuuden teoriaan ja käytäntöön. Osallisuuden teoriaa tarkastellaan lyhyesti ja oppaan pääpaino on käytännössä.
Oppaan käytäntöosuudessa lähdetään rakentamaan osallisuuden taloa kuntaorganisaatioon. Osallisuuden talon rakentaminen on hyvä vertauskuva toiminnan kehittämiselle. Jokaisella työvaiheella on oma merkityksensä ja tavoitteensa. Talon rakentamisohjeiden tarkoituksena on auttaa kunnassa toimivia opettajia, nuorisotyöntekijöitä ja muita viranhaltijoita kehittämään kunnan tarpeista lähtevä osallisuusmalli yhteistyössä lasten ja nuorten kanssa. Oppaassa käytetyt esimerkit olen pääosin ottanut omasta työpaikastani Sastamalan kaupungin kasvatus- ja ohjausprosessista (entinen Vammalan kaupunki), jossa olen toiminut osallisuuskoordinaattorina kehittäen osallisuusrakenteita ja toimintamalleja.
Tarkastelin opinnäytetyössäni osallisuutta kasvatustieteiden näkökulmasta. Osallisuus on kasvatusta edistävä toimintamuoto, jonka kautta pyritään kehittämään yksilön sosiaalisia taitoja, yhteisöllisyyttä, vastuuntuntoa ja aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamista. Osallistavat menetelmät lisäävät lasten ja nuorten motivaatiota oppimiseen ja vaikuttamiseen. Osallisuuteen kasvetaan ja kasvatetaan. Opinnäytetyö oli toiminnallinen tutkimus, joka koostui raportista ja produktista. Raportissa tarkastellaan osallisuutta kasvatustieteiden ja sosiologian näkökulmista ja esitellään osallisuuden määritelmiä ja teorioita. Raportti käsittelee myös produktin työstöprosessia, tuoden esiin toiminnallisen tutkimuksen haasteet ja älynväläykset.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena, produktina, syntyi osallisuuden opas. Opas on tarkoitettu työvälineeksi opettajille ja nuoriso-ohjaajille lasten ja nuorten (7−18-vuotiaiden) osallisuuden kehittämiseksi kuntaorganisaatiossa. Opas jakaantuu osallisuuden teoriaan ja käytäntöön. Osallisuuden teoriaa tarkastellaan lyhyesti ja oppaan pääpaino on käytännössä.
Oppaan käytäntöosuudessa lähdetään rakentamaan osallisuuden taloa kuntaorganisaatioon. Osallisuuden talon rakentaminen on hyvä vertauskuva toiminnan kehittämiselle. Jokaisella työvaiheella on oma merkityksensä ja tavoitteensa. Talon rakentamisohjeiden tarkoituksena on auttaa kunnassa toimivia opettajia, nuorisotyöntekijöitä ja muita viranhaltijoita kehittämään kunnan tarpeista lähtevä osallisuusmalli yhteistyössä lasten ja nuorten kanssa. Oppaassa käytetyt esimerkit olen pääosin ottanut omasta työpaikastani Sastamalan kaupungin kasvatus- ja ohjausprosessista (entinen Vammalan kaupunki), jossa olen toiminut osallisuuskoordinaattorina kehittäen osallisuusrakenteita ja toimintamalleja.