Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman markkinointi ja viestintä – Uusien innovatiivisten markkinointikeinojen hyödyntäminen
Parkkali, Soile (2010)
Parkkali, Soile
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057895
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää uusia markkinointikeinoja Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) liiketalouden koulutusohjelman markkinointiin. Työssä esitellään tämän ajan tuoreimmat markkinointitrendit lähdekirjallisuuden sekä blogien ja esimerkkitapausten avulla. Työn toimeksiantajana toimi TAMK:n liiketalouden koulutusohjelman yksikkö. Koulutusohjelma toivoi perinteisen mainonnan rinnalle uusia, innovatiivisia markkinointitapoja.
Selvitys markkinointitrendeistä tarkastelee sissimarkkinointia, ambient-mainontaa, viraali- ja engagement-markkinointia sekä internetin yleistymisen aikaansaaman murrosta ja sosiaalisen median luomia uusia mahdollisuuksia markkinoinnissa. Kokoava taulukko viitekehyksen lopussa tarkastelee kunkin trendin tavoitteita ja hyödyntämisen keinoja sekä muuta ominaista. Markkinointitrendejä tutkitaan tarkemmin myös analysoimalla erilaisia esimerkkitapauksia. Erityisesti markkinointiin ja mainontaan keskittyneistä blogeista löytyi hyvin ajankohtaista tietoa ja esimerkkejä alan uusimmista suuntauksista ja kampanjoista. Esimerkkien avulla on tarkoitus osoittaa, miten nuo trendit näyttäytyvät ja toimivat käytännössä.
Tehtyyn selvitykseen ja analyysiin pohjautuen työssä pohditaan, mitä uusia tapoja TAMK:n liiketalouden markkinoinnissa voitaisiin käyttää, ja mitä asioita on huomioitava jos kyseisiä tapoja otetaan käyttöön. Loppuun on koottu myös toinen taulukko, jossa tarkastellaan trendien soveltuvuutta TAMK:n liiketalouden markkinointiin. Sissi- ja viraalimarkkinointia hyödyntämällä voidaan markkinointiin saada uutta ilmettä markkinointibudjettia kasvattamatta. Huolellinen suunnittelu ja mielikuvituksellinen toteutus saavat aikaan parhaita tuloksia. Internetin ja sosiaalisen median käyttöä markkinoinnissa voidaan myös lisätä. Koska TAMK on iso organisaatio, liiketalouden koulutusohjelman markkinointi ei voi poiketa paljon TAMK:n yleisestä linjasta. Liiketalouden markkinointi voi kuitenkin toimia suunnannäyttäjänä uusien markkinointitapojen hyödyntämisessä.
Selvitys markkinointitrendeistä tarkastelee sissimarkkinointia, ambient-mainontaa, viraali- ja engagement-markkinointia sekä internetin yleistymisen aikaansaaman murrosta ja sosiaalisen median luomia uusia mahdollisuuksia markkinoinnissa. Kokoava taulukko viitekehyksen lopussa tarkastelee kunkin trendin tavoitteita ja hyödyntämisen keinoja sekä muuta ominaista. Markkinointitrendejä tutkitaan tarkemmin myös analysoimalla erilaisia esimerkkitapauksia. Erityisesti markkinointiin ja mainontaan keskittyneistä blogeista löytyi hyvin ajankohtaista tietoa ja esimerkkejä alan uusimmista suuntauksista ja kampanjoista. Esimerkkien avulla on tarkoitus osoittaa, miten nuo trendit näyttäytyvät ja toimivat käytännössä.
Tehtyyn selvitykseen ja analyysiin pohjautuen työssä pohditaan, mitä uusia tapoja TAMK:n liiketalouden markkinoinnissa voitaisiin käyttää, ja mitä asioita on huomioitava jos kyseisiä tapoja otetaan käyttöön. Loppuun on koottu myös toinen taulukko, jossa tarkastellaan trendien soveltuvuutta TAMK:n liiketalouden markkinointiin. Sissi- ja viraalimarkkinointia hyödyntämällä voidaan markkinointiin saada uutta ilmettä markkinointibudjettia kasvattamatta. Huolellinen suunnittelu ja mielikuvituksellinen toteutus saavat aikaan parhaita tuloksia. Internetin ja sosiaalisen median käyttöä markkinoinnissa voidaan myös lisätä. Koska TAMK on iso organisaatio, liiketalouden koulutusohjelman markkinointi ei voi poiketa paljon TAMK:n yleisestä linjasta. Liiketalouden markkinointi voi kuitenkin toimia suunnannäyttäjänä uusien markkinointitapojen hyödyntämisessä.